تماس ها    نفت    گاز    پتروشیمی    پالایش و پخش    بهینه سازی مصرف    بهداشت ودرمان    تاریخ و سیاست    منابع انسانی    بازنشستگان    عمومی   شنبه، 22 بهمن 1390 - 20:20   
  هفتمین المپیاد ورزشی فرزندان پسر کارکنان وزارت نفت در محمود آباد برگزار می شود       
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6974یکشنبه، 10 آبان 1388 - 17:36
مصاحبه سانسور شده بهشتیان با روزنامه جام جم؛
منظور از مافیای نفتی، سیطره و انحصار محافل قدرت بر نفت است / طی 30 سال گذشته در وزارت نفت استراتژی و برنامه‌های راهبردی محکمی نداشتیم
من جلسه‌ای یک ساعت و نیمه با ریاست محترم جمهور داشتم. چون بحث مافیا در نفت مطرح شده بود در اولین سوالم از ایشان پرسیدم آیا مافیا علت است یا معلول. ایشان پاسخ دادند، معلول که بعد گفتم باید درباره علت‌ها صحبت کنیم....
  
نفت نیوز به نقل از جام جم: 

در میان مدیران و مسوولان سابق و لاحق وزارت نفت، سیدعلی بهشتیان از معدود افرادی است که نفوذ مافیا در این خوان پرنعمت را با شواهد و قرائن دقیق تایید می‌کند، به همین جهت همیشه موضعگیری‌های او مورد توجه اهالی نفت بوده است. مدیرعامل شرکت پتروایران مافیای نفت را زاییده دخالت پیچیده خارجی‌ها و شکل گرفتن ساختارهای منتهی به فساد می‌داند. این نشان می‌دهد که تلقی این مدیر نفتی از مافیا با آنچه که در افواه عمومی مطرح است یکسان نیست. به عقیده بهشتیان مافیا در نفت بسیار فراتر و پیچیده تر از تصوری است که برخی دولتمردان نسبت به آن دارند و کسی نمی‌تواند ادعا کند که مافیای نفت را از بین برده است.مطمئنا خیلی‌ها تعبیر مدیرعامل پتروایران درباره «علت» تشکیل مافیا در نفت را به سختی باورپذیر می‌دانند، اما او می‌گوید اگر شرایط مناسبی فراهم شود و دیگر صاحبنظران هم وارد عرصه شوند می‌توان این مساله را برای مردم جا انداخت.قرار بود مصاحبه با بهشتیان که حدود یک ماه پیش انجام شد درباره نقد عملکرد دولت نهم در حوزه نفت باشد؛ دولتی که خود او یکی از مدیران آن بود اما بحث به جاهای دیگری کشیده شد. منظور از مافیای نفتی، سیطره و انحصار محافل قدرت بر نفت است / طی 30 سال گذشته در وزارت نفت استراتژی و برنامه‌های راهبردی محکمی نداشتیم

 

به عنوان مدیری که سال‌های زیادی در صنعت نفت ایران و سایر حوزه‌های مدیریتی فعالیت کرده‌اید، فکر می‌کنید بزرگ‌ترین معضلی که هم اکنون این بخش با آن دست و پنجه نرم می‌کند چیست؟

 

سال قبل یک صد سالگی نفت در ایران گرامی داشته شد البته نه در حد و اندازه نفت و نقشی که این صنعت در این صد سال بازی کرده یا می‌بایست بازی می‌کرده است و30 سال نیز از انقلاب شکوهمند اسلامی گذشته است که باز هم نفت نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در این مدت ایفا کرده است. محوری‌ترین آن، درآمد ارزی برای کشور است که اگر نگوییم همه درآمد که باید گفت عمده درآمد ارزی ایران از نفت بدست آمده است و اگر سایر بخش‌ها هم درآمدی ارزی داشته‌اند عمدتا به یمن تغذیه از نفت ارزان بوده است.

مهم‌ترین مساله ما این است که در نفت طی 30 سال گذشته، استراتژی‌ها و برنامه‌های راهبردی محکمی نداشته‌ایم.

اگر این پیش فرض درست باشد که نفت جایگاه واقعی خود را در کشور نداشته و هم‌اکنون نیز ندارد که من این‌گونه می‌اندیشم - و شاید نظر خیلی از افراد و اقشار جامعه در سطوح مختلف و بویژه اندیشمندان و صاحب‌نظران نیز چنین باشد - آنگاه هر کسی برای این رویداد بسیار ناگوار و سرنوشت ناخوشایند نفت، به دنبال چرایی‌هایی می‌گردد و دلیلی در ذهن خود جستجو می‌کند و سعی می‌کند برای حل آن راهکاری متناسب ارائه نماید. نحوه رفتار و تعامل ما در حال حاضر با نفت نیز نشان‌دهنده این واقعیت است که نفت آن‌گونه که باید باشد، نیست و بر این روال، قرار نیست اتفاق جدیدی در این بزرگ‌ترین پشتوانه اقتصادی نظام را شاهد بوده و نباید در آینده نزدیک، منتظر تحول بزرگی باشیم. لذا می‌بینیم حرف‌هایی که زده می‌شود از جنس همان حرف‌های همیشگی است.

نباید واقعیت‌ها را کتمان کرد. علی رغم ادعاهایی که در برهه‌هایی از این مدت در مورد داشتن استراتژی و برنامه مدون در نفت داشته‌ایم، اما شواهد و نتایج ملموس، نشان‌دهنده واقعیت دیگری است.

در عین حال آیا بروز این مشکلات، ریشه در فقدان استراتژی مناسب در صنعت نفت دارد و این‌که راهبرد مناسبی تاکنون بر نفت حاکم نبوده است؟ یا باید عوامل تاثیر گذار و مهم دیگری را جستجو و ارائه کرد.

عده‌ای، عامل این ناکامی‌ها و عدم موفقیت‌ها را از جنس دیگری می‌پندارند و به آن نام مافیا و شبه مافیا می‌دهند و از آن سخن می‌گویند و براساس ذهنیات خود، مصداق‌هایی برای آن جستجو می‌کنند.

با این انتقاداتی که شما مطرح می‌کنید حتما باید یک چارچوب کلی از استراتژی مورد نظر خودتان را در ذهن داشته باشید.

اول باید مشخص شود و ببینیم جهت معینی در نفت داریم. یعنی آیا استراتژی ملی تعریف شده‌ای داریم که براساس آن بخواهیم استراتژی صنعت نفت را تعریف کنیم. می‌گویند اگر کشتی هدف مشخصی نداشته باشد، هر بادی برایش باد موافق است؛ زیرا هدفی ندارد که باد مخالف داشته باشد. به نظر می‌رسد نفت با چنین سرنوشتی مواجه است.

نفت از دیدگاه قریب به اتفاق تحلیلگران، سیاسی‌ترین کالاست گرچه همواره در مورد همه مسائل اقتصادی فضای سیاسی تاثیر گذاربوده است. اما نفت در این مورد بسیار نقش ویژه‌ای دارد.

از نگاه نظامی نیز جنگ نفت در جنگ اعراب و اسرائیل بسیار تنگاتنگ با جنگ نظامی خود را نشان داد. گرچه از مدت‌ها قبل و از زمانی‌که انگلیسی‌ها و بخصوص چرچیل نقش نفت ایران را در جنگ جهانی دوم با همه وجودشان حس کرده بودند این موضوع به عنوان عامل اصلی و استراتژیک در ذهن دولت‌های سلطه‌گر عینیت یافته بود. در این مختصر، جای وارد شدن عمیق‌تر به این بحث وجود ندارد، اما تحریم نظامی ایران توسط آمریکا همزاد تحریم نفتی، نشان از این واقعیت داشت که آمریکا از همان آغاز به نقش نفت در ایران بخوبی واقف بود و هنگامی‌که در قبل و بعد از انقلاب اسلامی با توطئه‌های رنگارنگ و جنگ داخلی و با فاصله کمی، جنگ خارجی را به نظام نوپای اسلامی ایران تحمیل کردند و ایران اسلامی را در همان آغاز با جنگی همه جانبه و ناخواسته مواجه نمودند، تحریم نفتی ایران نیز همزاد تحریم نظامی درکنار دخالت‌های آشکار و پنهان نظامی و غیرنظامی از طرف آمریکا، به عنوان اصلی‌ترین راهبرد تضعیف نظام مطرح گردید.

ولی آقای مهندس، استراتژی خودتان را نگفتید.منظور از مافیای نفتی، سیطره و انحصار محافل قدرت بر نفت است / طی 30 سال گذشته در وزارت نفت استراتژی و برنامه‌های راهبردی محکمی نداشتیم

گرچه در لابه‌لای صحبت‌ها بعضی از نگاه‌های استراتژیک بیان شد، اما با تکمیل این مباحث امیدوارم بتوانیم جمع‌بندی خوبی داشته باشیم. کسانی‌که نگاه کلانی به توسعه دارند تقریبا متفق‌القولند که در دنیای کنونی همه صنایع برای تداوم حضور و پایداری باید بتوانند در مقیاس بین‌المللی رقابت کنند. این بدان معنی است که ابعاد صنعت باید آنقدر بزرگ باشد که این امکان را فراهم کند. لذا می‌بینیم که شعار‌های شبه استراتژیک دهه‌های 70 میلادی که کوچک زیباست و صنایع و بنگاه‌های اقتصادی کوچک را تشویق و تبلیغ میکرد در دهه‌های بعدی جای خودرا به ادغام‌های متعدد در صنعت‌های مختلف داد. این موضوع به هر اندازه که با رقابت‌های پیچیده تر و در سطح فراملی مواجه می‌شد خود را بیشتر نشان می‌داد. از اوایل دهه 80 صنایع بزرگ از دل بازار با رقابت کامل شکل گرفت و شرکت‌های حمل و نقل و خودروسازی و حتی صنایع نفت برای امکان ماندگاری خود به این استراتژی متوسل شدند. واقعیت این است که هزینه‌های تحقیقات، مهندسی و نیز بازار یابی و تبلیغات آنقدر قابل توجه بود که فقط صنایع بزرگ امکان ورود به چنین کار‌هایی را داشتند. لذا استراتژی شرکت‌های بسیار بزرگ منتج از رقابت ولی به صورت انحصاری و برمبنای حضور در بازار بین‌المللی شکل گرفت. تقریبا تمامی صنایع نفت دنیا اعم از شرکت‌های ملی (دولتی) و نیز شرکت‌های به ظاهر خصوصی نیز از این استراتژی تبعیت کردند.

اول - استراتژی رقابت در سطح بین‌المللی

دوم - فعال، در زنجیره ارزش ساز صنعت

سوم - توسعه صنعت براساس بازار و نه تولید. به عبارت دیگر صنایع پیشرو با استراتژی بازار محور  (market - oriented) برنامه‌های خود را تدوین می‌کنند تا تولید محور (production - market)

شاید فکر کنیم این موضوع در صنعت نفت چگونه قابل اجرا است ؟!حدود 8 ماه پیش گزارشی از سوی یکی از مراکز معتبر بین‌المللی تهیه شد که بر اساس آن، شرکت‌های نفتی جهان را طبقه‌بندی کرده و از بین آنها 20 شرکت نفتی برتر جهان در سال 2007 را مورد بررسی قرار داده و رتبه‌بندی کرده است.

انرژی بزرگ‌ترین پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ‌است، اما ما چه برنامه و راهبردی برای آن وقتی که قیمت بالا یا پایین می‌شود‌ تدوین کرده‌ایم؟

 

در این بررسی گفته شده که 20 شرکت بزرگ نفتی در جهان 38/79 درصد ذخایر نفت جهان، 37/76 درصد تولید نفت و 72/72 درصد ذخایر گاز و 26/74 درصد تولید گاز را در اختیار دارند. همچنین اعداد معنی‌دار دیگری در این گزارش تصریح شده که بیانگر اهداف راهبردی شرکت‌های مذکور در تولید نفت و گاز است. طبق این گزارش 5 شرکت نخست این لیست از جمله شرکت‌های نفت ایران و عربستان 2/53 درصد ذخایر نفت را در اختیار دارند، اما شرکت‌هایی مانند بی پی و شل 72/4 درصد ذخایر را در اختیار دارند و این رقم تنها به اندازه ذخایر ابوظبی است.

حالا ببینید 5 شرکتی که عرض کردم و شرکت نفت ایران هم یکی از آنهاست، با وجود در اختیار داشتن بیش از نیمی از ذخایر نفتی دنیا فقط 25 درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند، اما 7 شرکت بین‌المللی که فقط72/4 درصد ذخیره دارند، 7/15 درصد از بازار جهانی نفت را در اختیار خود گرفته‌اند. این آمار واقعیت‌های مهمی را نشان می‌دهد که نشانگر اهمیت داشتن استراتژی و حرکت شرکت‌های بزرگ نفتی براساس استراتژی بازار است تا تولید صرف است و از همین جا ما نیز می‌توانیم سوال کنیم آیا نفت استراتژی دارد؟

این گزارش واقعیت‌های دیگری را هم بیان کرده است که همه آن از جنس استراتژی است گرچه مجال بحث بیشتر در اینجا وجود ندارد. اجازه بدهید به همین مختصر بسنده کنیم و مجددا سوال کنیم که:

آیا صنعت نفت در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کند؟!

آیا صنعت نفت بازار محور است یا تولید محور؟!

آیاصنعت نفت یک بنگاه اقتصادی است؟!

و آیاصنعت نفت در زنجیره ارزش ساز خود در سطح ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی فعالیت و رقابت می‌نماید؟!

بالاخره آیا صنعت نفت یک اداره است یا یک بنگاه اقتصادی فعال و پویا ؟!

و چندین سوال محوری دیگر از همین جنس.

اصلی‌ترین بحثی که در استراتژی مطرح می‌شود، بازار است. شما ببینید هیچ یک از شرکت‌های نفتی، گاز و پتروشیمی به این استراتژی توجهی ندارند. ممکن است گفته شود نفت یا محصولات پتروشیمی فروخته می‌شود و اتفاقا مشتریان خارجی خوبی هم برای این محصولات داریم. اما این به معنای داشتن استراتژی نیست. شما چاره‌ای جز این‌که محصولات مازاد خود را بفروشید ندارید.

انرژی، بزرگ‌ترین پشتوانه نظام جمهوری اسلامی است اما ما چه برنامه و راهبردی برای آن وقتی که قیمت بالا یا پایین می‌شود، تدوین کرده‌ایم؟ زمانی که قیمت بالا می‌رود، در صورتی که می‌تواند بزرگ‌ترین فرصت برای ما باشد، به تهدید تبدیل می‌شود. این را نمی‌توان استراتژی نامید.

همین کشور ونزوئلا که رابطه خوبی هم با ما دارد ببینید چقدر موفق عمل کرده است. این کشور در پالایش و پخش، 2 برابر نیاز داخلی خود فرآورده تولید می‌کند. در حالیکه ما نصف نیاز داخلی، تولید داریم. ونزوئلا در آمریکا و اروپا پالایشگاه‌های مختلفی با در صد سهام متنوع دارد، اما در ایران در بهترین دوران این کشور و در دولت‌های قبل که می‌توانستیم پالایشگاه بسازیم، ‌گفته می‌شد که این کار، اقتصادی نیست. البته آن موقع هم می‌گفتند ما برنامه و استراتژی داریم اما در عمل چنین چیزی نبود. حال موضوع بنزین و پالایشگاه‌سازی را می‌بینید که در کشورمان، پاشنه آشیل شده است.

خیلی از کشورها از دارایی‌های طبیعی‌شان به بهترین وجه ممکن استفاده و با توجه به دارایی آن سرزمین برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کنند. در یک منطقه، وجود چشمه‌های آب گرم طبیعی، یا توریسم همه زندگی آنها را تشکیل می‌دهد. آیا در ایران، شما حس می‌کنید نفت چنین جایگاهی دارد؟ همواره گفته شده است نفت موتور محرک اقتصادی کشور است. آیا شما این را در کشور این احساس را دارید؟

یکی از صاحب‌نظران نفتی کشور، حدود 8 سال پیش گزارشی تهیه کرده بود بسیار مفصل که خلاصه آن در چند جمله این است که: در استراتژی کشورهای صنعتی، امنیت اقتصادی آنها در ناامنی ما تعریف شده است. این یک اصل جهت دار برای آنهاست. باید ما ناامن باشیم تا آنها امن باشند. اگر این تصور را داشته باشیم و رفتار استراتژیک با این صنعت نداشته باشیم به جای این‌که نفت عامل ثبات باشد به عامل بی‌ثباتی تبدیل می‌شود. تبدیل فرصت به تهدید.

در بسیاری از دوره‌ها به نفت به عنوان یک قلک برای تامین نیاز‌های جاری نگاه شده و گاهی اوقات با نفت بیشتر برخورد سیاسی شده است تا برخورد حرفه ای و استراتژیک. منظور از مافیای نفتی، سیطره و انحصار محافل قدرت بر نفت است / طی 30 سال گذشته در وزارت نفت استراتژی و برنامه‌های راهبردی محکمی نداشتیم

در چنین شرایطی از کدام استراتژی می‌توان صحبت کرد؟

در حال حاضر میدان جنگ ما البته متاسفانه جنگ آرام و بی‌سروصدا میدان‌های مشترک نفت و گاز است که باید همه اولویت‌ها را به آنها داد. اگر امروز در همه سطوح تصمیم‌گیری برای برون رفت از این شرایطی که خواسته یا ناخواسته برما تحمیل شده است فکری نکنیم صدای جنگ خاموش فردا درخواهد آمد که دیگر خیلی دیر شده است.

ما باید تمام توان خود را برای توسعه میدان‌های مشترک بویژه طرح‌های عسلویه بسیج کرده و اجازه ندهیم رقبای ما شرایطشان را بیش از این بر ما تحمیل کنند.

میدان‌های مشترک نفت و گاز بزرگ‌ترین منطقه نبرد صنعتی، اجرایی و عملیاتی ماست، میدان جنگی نه با دشمن که با رقیب و نباید منابع ما این‌گونه ازدستمان خارج شود. اگر رقبای مادر این میدان‌ها بسیار فعال عمل کنند و ما از آنها عقب بیفتیم در حقیقت صحنه مبارزه را به آنها واگذار کردیم.

در صحبت‌هایتان به مساله مافیا در نفت اشاره کردید. آیا با وجود آن‌که اکثر مدیران نفتی و غیرنفتی آن را انکار می‌کنند، شما به این موضوع اعتقاد دارید؟

بهتر است حال که این سوال مطرح شد کمی دقیق تر به آن بپردازیم. مافیا چیست و به چه چیزی مافیا می‌گوییم. مافیا در سال‌های اخیر به کرات مطرح شده و برای هر نوع رانت‌جویی و ناسالمی اقتصادی و... که با ابهام و پنهان کاری مواجه است بخصوص اگر استنباط شود که سوء‌استفاده کلانی هم شده است به آن نام مافیا و یا شبه مافیا داده‌اند. مافیای آهن، سیمان، فولاد، مسکن، میوه... اما در نفت به دلیل اهمیت و نقش آن در اقتصاد همچنین حجم پول در گردش، این موضوع حساسیت‌ برانگیزتر است. جالب است بدانید بعضی از آنها که این روز‌ها وقتی صحبت از مافیا و شبه مافیا می‌شود و همه چیز را انکار می‌کنند، خود اولین بیان‌کننده آن در گذشته نه‌چندان دور بوده‌اند.

مافیا در معنای سیاسی آن، سیطره انحصاری لابی‌ها و محافل قدرت بر یک حوزه معین است. بنابراین منظور از مافیای نفتی، سیطره و انحصار محافل قدرت بر نفت است.

در نفت رقم‌ها میلیاردی است ضمن این‌که ساختارهای نفت از چند دوره قبل به گونه‌ای تغییر کرده که خواسته یا ناخواسته می‌تواند منجر به فسادزایی در نفت شود.

به عنوان مثال تا پیش از این، در کنار هیات‌‌مدیره شرکت ملی نفت کمیسیونی به اسم کمیسیون معاملات نفت وجود داشت که حل و فصل قراردادها را به‌عهده داشت، اما یکی از وزرای اسبق نفت ساختار این کمیسیون را تغییر داد و مدیران اجرایی را به عضویت آنجا درآورد. در برخی موارد، بظاهر مناقصه‌ای برگزار می‌شد اما به توصیه برخی مقامات نفت، پروژه به شرکتی واگذار می‌شد که مناقصه برنده نشده بود و به این ترتیب ساختار نفت از نظر قرارداد، پروژه و مناقصه، به مقدار زیاد تغییر کرد.

در نتیجه کار را به جایی رساندند که پیامدهای تصمیمات آن زمان هنوز هم گریبانگیر صنعت نفت است و حتی پای مسائلی مثل رشوه هم به آن کشیده شده است. ماجرای شرکت نفتی استات اویل را حتما به خاطر دارید. در حالی‌که موارد دیگری وجود دارد که اصلا نامی از آنها برده نمی‌شود.

اما اینها که می‌گویید نمی‌تواند مصداق مافیا باشد به هر حال این تخلفات ممکن است در هر دستگاه دیگری هم رخ دهد. سازمان‌های نظارتی که فعال هستند و کار خود را انجام می‌دهند.

بله در جاهای دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد، اما اینجا به دلیل حجم بالای پول، تخلفات قابل مقایسه نیست. ضمن این‌که، سوءاستفاده از اختیارات بخصوص اگر منجر به توسعه ناسالمی شود درحقیقت همان توسعه مافیا است. آیا غیر از این است؟!

تا اینجا توضیحاتی به تفصیل در این مورد داده‌ام اما اجازه بدهید از همین زاویه کمی بیشتر صحبت کنیم.

در تشخیص علت‌ها و راهکارها برای حل هر مشکلی و از جمله نفت با همه پیچیدگی‌ها و عظمت آن، الزاماتی متصور است. به نظر می‌رسد هر اندازه که موضوع مورد بررسی از شفافیت کافی برخوردار باشد و اطلاعات متناسب در اختیار تحلیلگران قرار بگیرد میتوان انتظار داشت که با تشخیص نسبتا درست و راه‌حل‌های مناسب مواجه باشیم. مجددا این سوال این‌گونه مطرح می‌شود.

آیا اطلاعات کافی و به روز، به سهولت و شفاف در مورد صنعت نفت در دسترس کسانی‌که باید قرار گیرد، قرار گرفته و می‌گیرد؟ آیا اندیشمندان و ارباب جراید و دستگاه‌های نظارتی و... از اطلاعات جامع و مانع برخوردارند تا بتوانند براین صنعت حساس نظارت بایسته داشته باشند و اگر مشکلاتی از هر نوعی و در هر حد و اندازه‌ای خودنمایی کرد با آن برخورد کنند؟ آیا برای توسعه هر کشور و برای این‌که از منابع استفاده مطلوب و بهینه بشود راهی جز تسهیل ابزار‌های نظارتی، بخصوص توسط مردم که در حقیقت صاحبان این منابع و ولی نعمت ما هستند وجود دارد؟

به نظر می‌رسد به این سوالات براحتی جواب مناسب داده نمی‌شود. حداقل، قرائن و شواهد حاکی است که به لطایف‌الحیل، اطلاعات نفت در اختیار کسانی که به آن نیاز دارند قرار نمی‌گیرد و آن مقدار هم که اعلام می‌شود بعضا ناقص و ناکافی است که حتی ممکن است مفهوم عکس را به ذهن متبادر کند و در نتیجه بعضا تحلیلگران و حتی صاحب‌نظران، برداشت‌های متفاوت و حتی متضادی از آن به عمل می‌آورند.

عظمت صنعت نفت از یکسو و ناکافی بودن یا عدم اطلاعات از سوی دیگر، کار را بازهم سخت‌تر می‌کند و تحلیل‌ها از چرایی مشکلات واقعی یا مطرح شده باز هم پیچیده‌تر و بغرنج‌تر می‌شود. این مبحث را برای این در اینجا گفتم که اشاره کنم که یکی از زمینه‌های بروز و ظهور فعالیت‌های مافیایی همین عدم شفافیت در بسیاری از اطلاعات است؛ گرچه باید بگوییم که تمام بحث همینجاست.

بحث مافیا در خیلی از حوزه‌ها مطرح است و خیلی‌ها نسبت به آن اظهارنظر کرده‌اند؛ از مقامات مسوول دولتی بگیرید تا تشکل‌های صنفی و دانشجویی. اما واقعا نحوه ارائه این مساله به معماری جدید و تازه نیاز دارد چراکه جامعه حساسیتش را نسبت به این‌گونه واژها نظیر فساد و مافیا دارد از دست می‌دهد و برای مردم تکراری شده است. اگر کشور، استراتژی ملی و صنایع از جمله در صنعت نفت، استراتژی مدون و البته الزام آوری داشتند بروز و ظهور ناسالمی به هر اسم و عنوانی که مطرح می‌شود اولا بسیار نادر و در صورت اتفاق به راحتی با آن برخورد می‌شد.

آیا این سازوکار و جود دارد؟ اینها مسائل داخلی و البته قابل برنامه‌ریزی و حل‌وفصل است. مهم این است که مردم تصور نکنند ما با این مساله برخورد سیاسی می‌کنیم. اصلا بحث ما مساله افراد نیست. ما این معضل را تنها با یک عزم ملی می‌توانیم از بین ببریم در غیر این صورت بهتر است طرف آن نرویم. این هم در یک گروه و جمع معدود و حتی در وزارت نفت خلاصه نمی‌شود.

باور من این است که جنگ در نفت، کمتر از جنگ نظامی نیست و باید آن را یک جنگ به تمام معنا دانست. یعنی اگر در جنگ تحمیلی، کشور‌های مختلفی در کنار صدام علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند، هم زمان با این جنگ نظامی و نیز بعد از آن و تاکنون، این جنگ خاموش ادامه داشته و خواهد داشت با این تفاوت که جنگ نظامی را تمام مردم با همه وجود لمس می‌کردند، اما در اینجا اصلا انگار نه انگار که خبری است. در دفاع مقدس، تمام امکانات نظام برای مقابله با دشمن بسیج شده بود که البته موفقیت‌های آن هم کاملا ملموس بود و بهمین دلیل دشمن که با همه توان به میدان آمده بود همچون جنگ احزاب و به یمن عنایت‌های بی‌چون و چرای الهی و ایثارگری‌های فوق تصور همه ارکان نظام، کمترین توفیقی به دست نیاوردند، اما در این طرف ماجرا در مورد نفت، موضوع به گونه دیگری است؛ ظاهرا اصلا اعتقادی به این مساله نداریم.

مبارزه با مافیا به معنایی که عرض کردم نیاز به شناخت واقعی و نهایتا برخورد آگاهانه و نه شعاری و ظاهری دارد. البته اگر متولیان امر مساله را باور داشته باشند. شما می‌بینید هم حضرت امام(ره) و هم رهبر معظم انقلاب برای مبارزه با فساد پیام و فرمان داده‌اند اما متاسفانه این دستورها آن‌گونه که باید، مورد توجه جدی قرار نگرفت.

امیدوارم توانسته باشم این موضوع را که عامل مشکلات زیادی است از ابعاد مختلف که اتفاقا خیلی هم به هم مربوط است در حد بضاعت اندک خودم باز کرده باشم و ان‌شاءالله دیگر افراد صاحب‌نظر نیز، محبت کرده و تحلیل‌های خود را ارائه فرمایند. من دوباره برمی‌گردم به مساله علت بودن یا معلول بودن مافیای نفت. اگر روابط ناسالمی وجود دارد که دارد و اگر کاستی‌هایی با شکل‌های مختلف داریم، همه آنها با هر اسمی اعم از مافیا یا هر عنوان دیگری مثل رانت و... در اصل و ریشه، معلول نداشتن استراتژی و راهبردهای مدون و البته مطالعه شده، آگاهانه و الزام‌آور است.

با توجه به تغییر وزیر نفت، پیش‌بینی شما از وضعیت نفت در دولت دهم چگونه است؟

فکر می‌کنم خودتان می‌توانید با توضیحات داده شده به این سوال بهتر پاسخ دهید و مخاطبین نیز.اگر قبول داشته باشیم که اداره هر مجموعه از جمله صنعت عظیم و استراتژیک نفت قواعد خود را دارد و ایشان نیز با رعایت این قواعد به نفت آمده و آن را رعایت کنند امیدواریم در، برپاشنه‌ای دیگر بچرخد. یقینا همه کسانی که به نظام و صنعت نفت علاقه‌مند هستند برای ایشان آرزوی توفیق می‌کنند و به عنوان یک وظیفه اعتقادی و ملی تمام توان خود را برای اعتلای هر چه بهتر صنعت نفت به کار خواهند گرفت، اما کسی که وارد نفت می‌شود باید تا انتهای آن را خوانده باشد و بداند وارد چه وادی شده و برای چه کار آمده است.

در بسیاری از دوره‌ها به نفت به عنوان یک قلک برای تامین نیاز‌های جاری نگاه شده و گاهی اوقات با نفت بیشتر برخورد سیاسی شده است تا برخورد حرفه‌ای و استراتژیک

 

این را از آن جهت می‌گویم که اگر بخواهیم نفت را حتی نسبی بشناسیم، یک‌سال و 2 سال هم زمان کمی است. اگر ایشان بخواهند با نفت حرف‌های و تخصصی برخورد کنند و جو غالب را به جای رفتار‌های غیراجرایی اما معمول، منطبق با قواعد کار کنند لازم است با پویا کردن سیستم‌ها و اداره صنعت نفت به عنوان یک بنگاه اقتصادی فعال در سطح ملی و بین‌المللی و با استفاده از توانمندی‌های افراد واقعا سالم و متعهد و توانمند صنعت نفت و البته در صورت ضروت و نیاز از نیروهای خارج از صنعت، طرحی نو در این مجموعه گرانقدر ایران اسلامی دراندازند و باقیات‌الصالحاتی برای خود و آیندگان به ارمغان بیاورند.

تمام حرف من این است که با یک مجموعه تخصصی، باید تخصصی و متناسب با قواعد خودش برخورد شود.

آیا پترو ایران که مدیریت آن را شما هم‌اکنون به عهده دارید، می‌تواند به عنوان الگویی برای شیوه‌ای که برای اداره امور پیشنهاد می‌کنید، باشد؟

من ادعا ندارم که هر جا رفتم و از جمله این شرکت اشتباه نکردم، اما به این شرکت با انتخاب خودم آمدم.

زیرا علاقه‌مند بودم در اجرای پروژه‌ها و در نقش پیمانکار، حضوری موثر داشته باشم. خوشبختانه، با اقدامات مختلف و تلاش همکاران بسیار خوبم در این شرکت، کارهای ارزشمندی از ابعاد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و استراتژیک و برنامه‌ریزی شکل گرفته است که می‌تواند مورد توجه قرا گیرد. البته همه اینها اصول بدیهی اجرای درست یک پروژه و اداره شرکت است.

این بدیهیات در پترو ایران اجرا شده است؟

در حدی که توان داشتیم کارهای بسیار خوبی انجام شده است و در این زمینه هم مدعی هستم که خیلی کارها شدنی است. شرکت‌های داخلی و ایرانی به یمن داشتن نیروهای توانمند، از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند. البته اگر مجال داده شود.

شما به عنوان مدیر پترو ایران در سازمان بازرسی یا دیوان محاسبات پرونده ندارید؟

تا زمانی که من بودم در این شرکت پرونده‌ای ندارم، اما همچنان ما با همه دستگاه‌های نظارتی ارتباط داریم. می‌دانید در دستگاه نظارتی بعد از این‌که افراد از مسوولیت کنار می‌روند مسائل را عنوان می‌کنند، ما تا حالا پرونده‌ای نداشته‌ایم شاید در آینده این اتفاق بیفتد؟! والله اعلم.

آیا می‌توانید، پترو ایران را به عنوان الگو معرفی کنید؟

ما ادعا داریم در پروژه‌ها می‌توانیم الگو ارائه کنیم، زیرا یک شرکت پروژه ‌محور هستیم، ولی به این معنا نیست که به تمام اهداف رسیده‌ایم. موانع زیادی سر راه ما قرار دارد که یکی از آنها مبحث خصوصی‌سازی است. هم از لحاظ نحوه خصوصی سازی و فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و هم طولانی شدن این فرآیند که امیدواریم مسوولان محترم اجازه ندهند شرکت بیش از این متضرر شود.

یعنی شما فکر می‌کنید که مساله واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی در نفت برای شما مشکل‌ساز شده است؟

من قبل از هر چیز باید بگویم که طرفدار سرسخت خصوصی سازی و اجرای اصل 44 هستم اما به هر حال، هر کاری روشی دارد. شرکت‌های مشابه ما در کشور، تعدادشان محدود است و می‌توانند مثل سایر صنایع، فقط و فقط در زنجیره صنعت فعال باشند. همان‌طور که در مورد صنعت پتروشیمی و گاز اتفاق افتادکه به صورت هلدینگی و اگذار شد.

ضمن این‌که اصولا خصوصی‌سازی دارای اهدافی است که در قانون خصوصی‌سازی و فرمان رهبر معظم انقلاب نیز آمده است که باید خصوصی سازی منجر به توسعه صنعت و افزایش در آمد و اشتغال شود و الا اتفاق دیگری می‌افتد که ظاهرا در مورد این شرکت به آن کمتر توجه شده است.

خصوصی‌سازی، یک فرآیند است نه اتفاق که باز هم در این مورد به آن بی‌توجهی شده است. در کنار موارد ریز و در شت دیگر که تاحد امکان اطلاع‌رسانی شده است و البته بعضا با رفتار‌های متقابل غیرکارشناسی هم مواجه شده‌ایم که به نظر غیرطبیعی و دور از ذهن هم نبوده است.

فکر نمی‌کنید این مسائل در نبود استراتژی اتفاق می‌افتد؟

بله. همین‌طور است. با برخی تصمیمات بدون مطالعه، همین توان محدودمان را هم از دست می‌دهیم. ما بارها گفته‌ایم اقداماتی را که انجام می‌‌دهید، باید مدل مطالعه شده و قابل دفاعی داشته باشد.

در جلسه‌ای که برای خصوصی‌سازی بود، گفتم با تمام وجود اعلام می‌کنم من به خصوصی‌سازی اعتقاد دارم و باورم این است و می‌گویم اگر اقتصاد کشور را بخش خصوصی نتواند جلو ببرد، امکان موفقیت ندارد. حالا بر این اساس اظهارنظر می‌کنم. درباره پترو ایران همین اتفاق افتاد زیرا به اعتقاد من، مدل خاص و قابل دفاعی برای خصوصی‌سازی این شرکت ارائه نشده است.

در نهایت، حرف من این است که واقعا باید ببینیم که اگر بخواهیم در نفت تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، چه باید انجام دهیم و اگر برعکس فرصت‌ها را تبدیل به تهدید کنیم، چه مشکلاتی گریبان‌مان را خواهد گرفت.

شما در دولت نهم جزو نامزدهای مطرح وزارت نفت بودید. مذاکراتی هم با رئیس‌جمهور داشتید. چه شد که در این زمینه به توافق نرسیدید؟

اوایل دولت نهم، با جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد جلسه داشتم و حرف‌های مختلفی رد و بدل شد. یکی از مشاوران ایشان نیز حضور داشتند و در نهایت از من برنامه خواستند که برنامه هم ارائه شد. اما عواملی وجود داشتند که به هیچ قیمتی مایل نبودند این اتفاق بیفتد و یکبار ایشان بصورت تلفنی این موضوع را با من درمیان گذاشتند و حتی اسم هم آوردند که فلانی تلاش می‌کند و می‌گوید هرکس به نفت می‌آید بیاید ولی فلانی نیاید.

من جلسه‌ای یک ساعت و نیمه با ریاست محترم جمهور داشتم. چون بحث مافیا در نفت مطرح شده بود در اولین سوالم از ایشان پرسیدم آیا مافیا علت است یا معلول. ایشان پاسخ دادند، معلول که بعد گفتم باید درباره علت‌ها صحبت کنیم.

من معتقدم مساله نفت را به صورت کلان باید دید و با استفاده از نیروهای توانمند و متعهد داخل صنعت و در حد ضرورت، از خارج صنعت و با اجرای سیستم‌های بسیار پویا و متناسب با این صنعت، تحولی اساسی ایجاد کرد.

البته بعدا آقای سعیدلو معرفی شدند که رای نیاوردند. بعد از آن در مکه در سفر عمره بودم که آقای رئیس‌جمهور شخصا به من زنگ زدند و بعد از 10 دقیقه مکالمه تلفنی، ایشان فرمودند فردا ساعت 8 صبح در تهران ملاقاتی داشته باشیم اما قسمت، چیز دیگری بود و توفیق حضور حاصل نشد.

حمید اسدی - زیبا اسماعیلی

نفت نیوز: یک منبع آگاه در گفت و گو با نفت نیوز اظهار داشت مصاحبه درج شده آقای بهشتیان در روزنامه جام جم با سانسور شدید منعکس شده است.

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به:  

نظرات کاربران: 54 نظر (فعال: 50 ، در صف انتشار: 0، غیرقابل انتشار: 4)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 10 آبان 1388 - 18:54
نظر: بسمه تعالی
احترامآ ، ضمن تشکر از مدیران محترم سایت ارزشی نفت نیوز به خاطر درج این مصاحبه ، ای کاش سایتهای دیگر هم جسارت درج کامل مطالب را داشتند ، ایشان یکی از معدود مدیران ارزشی و صادق نفت می باشند ، فقط ای کاش از ایشان سئوال می شد به چه علت آقای وزیر اسبق ایشان را از نفت بیرون کردند ، تمامی همکاران محترم نفتی این مطلب را می دانند فقط به خاطر سلامت کاری ایشان و ندادن امتیاز به رانت خواران .
انشاء الله خدواند منان ایشان برای این نظام مقدس حفظ نماید .
 160       6 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 01:55
پاسخ: آقای بهشتیان مدعی وجود مافیای نفتی است ولی آقای میرحسین موسوی که ایشان در ستاد او فعال بودند منکر وجود این مافیا بوده اند و بارها خواستار توضیح احمدی نژاد در این زمینه شدند. خب جناب مهندس چگونه مدافع چنین فردی برای رییس جمهوری بودند؟ آیا مواضع فعلی آقا سید نوعی سیاسی کاری نیست؟! با تشکر از نفت نیوز
 20       136 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 02:16
پاسخ: این چه دلیلی است که شما آوردید ، قرار نیست هر کسی برای ایشان ( آقای موسوی )کارکرده است و یا به ایشان رای داده است همه اعمال نیروهای اطراف ایشان را قبول داشته باشد ، فقط محض اطلاع این دوست عزیز عرض نمایم ، یکی از مشکلات اساسی جناب آقای بهشتیان با آقای موسوی شخص آقای زنگنه بود ، صادقانه عرض نمایم ایشان با خیلی از کارهای اطرافیان آقای موسوی مشکل داشت ، جهت اطلاع جنابعالی می توان گفت طرفداران آقای موسوی دو دسته بودند یکی ولایت مدار و تابع مطلق رهبری و بعد از آن طرفدار موسوی و یک دسته دیگر بماند ، جناب آقای بهشتیان قبل از انتخابات جزء افراد ولایتی و بعد طرفدار موسوی بود ، در هر صورت آقای بهشتیان نیازی به چاپلوسی ندارد این را همه می دانند .
 175       3 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 08:44
پاسخ: اقای بهشتیان را بعنوان یک نیروی ولایی قبول دارم ولی باید بپذیریم آقای میرحسین موسوی مهندس زنگنه را بر او ترجیح داد. همین اقای زنگنه که در نوک انتقادهای آقای بهشتیان قرار دارد تقریباً بازوی راست مهندس موسوی در انتخابات بود.
 19       38 
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 10 آبان 1388 - 19:05
نظر: بعید نیست سخنان ایشان سانسور شده باشد ، زیرا ایشان به غیر از خدا از هیچ کسی ترسی ندارد ، ایشان همیشه در کارهایشان اول رضایت خدا و بعد از آن خلق خدا را مد نظر قرار می دهد ، در صنعت نفت جسارت و صداقت ایشان زبان زده خاص و عام است ، ای کاش یک مصاحبه هم این سایت با ایشان داشتند تا حقایق دقیقتر مشخص شود .
 106       5 
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 10 آبان 1388 - 20:36
نظر: سایت محترم نفت نیوز
از انتشار این گفتگوی وزین و بسار روشنگر، کمال تشکر را دارم.
در مقدمه این گفتگو آمده است:مدیرعامل شرکت پتروایران مافیای نفت را زاییده دخالت پیچیده خارجی‌ها و شکل گرفتن ساختارهای منتهی به فساد می‌داند. جای این سوال است که این دخالت پیچیدة خارجی ها خیلی بیشتر باز شود که منظور چیست و چگونه این دخالتها، در دورة پس از پیروزی انقلاب شکومند اسلامی در ایران شکل گرفته است.
از آقای مهندس بهشتیان که خود از نیروهای ارزشی و مدیر و مدبر کشور هشتند و در هرکجا حضور داشته اند به فضل خدا منشاء خیرات و برکات و تحولات سازنده بوده اند برای این گفتگو می بایست بسیار تقدیر کرد . امید است که از چنین نیروهای سالم و متخصص استراتژیست در عرصة بین الملل نفت و گاز، بیش از پیش در دولت تحول گرای دهم، بهر گرفته شود. انشاء الله
 100       4 
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 10 آبان 1388 - 20:47
نظر: بهشتیان ؛ کاربلدی که کمتر حرف می زند و بیشتر عمل می کند/ خدا کنه باز هم مپل بهشتیان تو سیستم مدیریت اجرایی کشور داشته باشیم که دلمان بیشتر امیدوار بشه.
وزیر جدید جناب آقای دکتر میرکاظمی، قدر این نیروها را خوب می داند.
 83       11 
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 10 آبان 1388 - 20:56
نظر: این ویراستارهای جام جم هم شاهکارند بابا
سوم - توسعه صنعت براساس بازار و نه تولید. به عبارت دیگر صنایع پیشرو با استراتژی بازار محور (market - oriented) برنامه‌های خود را تدوین می‌کنند تا تولید محور (production - market)
production-market دیگه چه صیغه ای هست. Production -Oriented درسته
 20       21 
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 10 آبان 1388 - 21:01
نظر: در این اوضاع و احوال مملکت همین بهتر که سانسور کردند. نفت 4 تا مدیر درست و درمان مثل ایشان دارد که بهتر است سر از اوین در نیاورند!!
 69       6 
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 10 آبان 1388 - 21:02
نظر: لطفآ منظور کامل خود را از جمله (خصوصی سازی ، یک فرآینده است نه یک اتفاق که بازهم در این مورد به آن بی توجهی شده است چیست ؟)
 57       2 
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 10 آبان 1388 - 21:44
نظر: این همه عکس از آقای بهشتیان موجود است ، درست نبود عکس ایشان را در کنار کسی قراردهید که در چند روز گذشته به عمل کرد ایشان رای منفی داده اند ( عملکرد مدیران بهینه سازی را چگونه ارزیابی می نمائید )، چرا به جای عکس ایشان عکس یک انسان موجه دیگر را نگذاشتید ، اینکار شما به نظرم سیاسی بود تا منطقی و کارشناسی ، حالا هرکه نداند می گویند ایشان هم مانند این آقا است ، هنوز کارمندان زحمتکش شرکت گاز ماجرای آن اختلاس و رشوه 3 نفره را فراموش نکردند ، همه می دانند که مدیریت ضعیف ایشان در گاز باعث بروز آن مشکل شد .
 71       8 
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 10 آبان 1388 - 22:31
نظر: بسیار کامل بود منتظر متن کامل مطالب سانسور شده می باشیم ،ببینید آن مطالب چه بوده است که آنها سانسورش کردند ، حالا اسم چه کسانی را برده است خدا می داند ،راستی نگفته چه کسی به رئیس جمهور سفارش کرده به ایشان سمت ندهید البته حدس آن مشکل نیست یکی از مافیا به نام نفت است ، بعدآ مشخص می شود ، خدا کند خود رئیس جمهور اسم آن مافیا را اعلام نمائید و یا اینکه وزیر محترم نفت اسم آن شخص را از رئیس جمهور سئوال نمائید .مدیر محترم سایت نفت نیوز لطفآ تا انتها کار و مشخص شدن اسم فرد موضوع را همانند گذشته پیگیری نمائید .
 83       4 
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 10 آبان 1388 - 22:35
نظر: از دیدنت صورت نورانیت خوشحال شدم ، هر جا هستی موافق باشید
 62       6 
* پست الکترونیکی:       کشور: چهارشنبه، 13 آبان 1388 - 05:18
پاسخ: از دور دل می برد و از نزدیک زهره را
 1       19 
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 10 آبان 1388 - 22:42
نظر: خدا کند وزیر نفت حتمآ از نظرات ارزشی ایشان استفاده نمائید و یا اینکه حداقل متن مصاحبه را به دقت مطالعه نملئید ، چقدر خوب می شد وزیر محترم نظرات خود را در خصوص این مصاحبه اعلام می کرد.
 75       6 
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 10 آبان 1388 - 22:44
نظر: قبول دارم ، حتمآ اسم مافیا را سانسور کرده اند ، گفتند اگر چاپ شد ایشان را خواهند ........ خدا را شکر سانسور شده
 63       6 
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 10 آبان 1388 - 22:52
نظر: واقعآ ماجرای رشوه شرکت نفتی استات اویل صحت داشته است ؟ چرا برای یکبار که شده به این موضوع پرداخته نمی شود ؟ اینقدر این مسئله ترس دارد ؟
 68       6 
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 10 آبان 1388 - 23:21
نظر: راست که شرکت عظام خریدار پترو ایران بوده است ، خدا بیامرزد آقای پالیزدار را که اسم این شرکت را قبلآ بر سر زبانها انداخت .
 55       4 
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 10 آبان 1388 - 23:59
نظر: خیلی بجا بود که آقایان زنگنه و آقازاده اگر حرفی برای گفتن دارند در این سایت بیان می کردند.
 59       3 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 00:33
نظر: احسنت بر دوستان زحمتکش نفت نیوز
بهشتیان جز راست نگوید جزء راه خدا راه نپوید .
خواهشمند مسئولین سایت یک مصاحبه اختصاصی و بدون سانسور با ایشان برگزار نمایند ، واقعآ حیف است از نظرات کارشناسی ایشان استفاده نشود .
به امید مصاحبه بدون سانسور ایشان .
 75       6 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 00:49
نظر: جهت استحضار ریاست محترم جمهور و وزیر بسیجی نفت
باسلام
میدان های مشترک و گاز بزرگ ترین منطقه نبرد صنعتی ، اجرایی و عملیاتی ماست ، میدان جنگی نه با دشمن که با رقیب و نباید منابع ما اینگونه از دستمان خارج شود . اگر رقبای ما در این میدان ها بسیار فعال عمل کنند و ما از آنها عقب بیفتیم در حقیقت صحنه مبارزه را به آنها واگذار کردیم .
درست این همین واقعیت کنونی است که در حال اتفاق افتادن است ، تا کی باید ملت هزینه سوء مدیریت را پرداخت نمائید .

 89       2 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 00:50
نظر: جای بسی ناراحتی است ما از ونزوئلا هم عقبیم ، دست مدیران درد نکنه
 63       3 
* پست الکترونیکی: mohsen2002en@yahoo.com       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 02:17
نظر: با سلام
جناب آقای مهندس بهشتیان از معدود مدیران لایق و توانمندی است که در عرصه مدیریت توانسته است بدون هیچگونه ترس و واهمه ای حقایق و واقعیات را بیان نماید ولی حیف از اینکه متاسفانه مسئولان از توانمندیهای ایشان حداکثر استفاده را نبرده اند. بنظر بنده لیاقت ایشان حتی خیلی بالاتر از پست وزارت میباشد که در شرکت توسعه پترو ایران مشغول به خدمت میباشند. و جائی بس تاسف است که نمی خواهیم کسانی در راس مدیریت داشته باشیم که اینچنین مقتدر و با انگیزه و با تلاش و پشتکار فراوان توانسته است به این کشور، بدون هیچگونه پرونده سوئی خدمت نماید.
برای ایشان موفقیت و کامیابی و سلامتی آرزومندم.
با تشکر
 65       2 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 03:03
نظر: قابل توجه اعضاء محترم کمیسیون انرژی مجلس و یا بهتر بگویم قابل توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ، راستی از برادران و خواهران محترم مجلس آیا کسی نظرات این سایت را مطالعه می نماید ؟ اگر مطالعه می کنید لطفآ با ذکر اسم نظرات خود را بیان کنید ، آیا زمان آن نرسیده که نمایندگان مجلس از ایشان برای ارائه توضیحات دعوت نمایند ؟
 114       2 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 19:51
پاسخ: نگارنده محترم این نظر؛ با وجود افشاگری های انجام یافته توسط یکی از نمایندگان محترم استان آذربایجان شرقی در سوال از وزیر سابق نفت در مورد تخلفات صورت گرفته از سوی یکی از مدیران شرکتی از واحدهای تابعه نفت در استان مذکور و به رغم قانع نشدن عده زیادی از نمایندگان از پاسخ وزیر در صحن علنی که قرار شده بود نوذری به سمت استیضاح برود بازهم وزیر وقت نفت جرات برخورد با چنین تخلفی را نداشت تا اینکه تغییر کابینه به دادش رسید و از زیر بار استیضاح دررفت. با این اوصاف انتظارتان از مجلسیان چیست؟ کو هماهنگی بین دولت و مجلس در انتصاب ها و ...؟
 117       0 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 20:34
پاسخ: دوست عزیز و گرامی : حق با جنابعالی است ولی آیا سکوت کردن مشکلی حل می شود ، حداقل دلمان خوش است که تکلیف را ادا کرده ایم ، شما هم دعا کنید این مشکلات حل شود .
 98       0 
* پست الکترونیکی: HAMHAM5257@YAHOO.COM       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 03:05
نظر: با سلام
ضمن تشکر از مصاحبه جناب آقای بهشتیان
موضوع مافیا متاسفانه خلل بزرگی را در کلیه مسایل سیاسی و اقتصادی ایجادکرده و در خصوص نفت بدلیل وضعیت موثر در مناسبات اقتصادی و سیاسی بخاطر سوء مدیریت و عدم حضور مدیران متخصص و دلسوز بستری برای تعاملات ناصواب برخی از رجال مغرور گردیده که امید آن داریم با حضور و همکاری مدیرانی چون مهندس بهشتیان زمینه برای توسعه و پیشرفت فراهم آید.
 60       2 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 03:41
نظر: سید علی عزیز سلام و
خسته نباشید و خدا قوت
واقعآ مطالب جنابعالی سانسور شده است ؟ حقیقت داره اسم مافیا را گفته اید و جام جم چاپ نکرده و یا اینکه سایت نفت نیوز از خودش این مطالب را چاپ کرده است ؟ در هر صورت بهتر است اسم مافیا و کسانی که رشوه گرفته اند را نیاوری ، شاید یک عده آقایان ناراحت شوند و از فردا شروع کنند به وزیر نفت فشار آوردن برای جابجائی شما ، اصلآ اشتباه کردید اسم استات اویل را آوردی ، می خواهی با آقازاده ها مبازه کنی ، در هر صورت نظر ما را می خواهی کوتاه بیا .
 64       5 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 04:35
نظر: یک زمانی نیروهای مخلص برای ایجاد ظرفیت پالایشی، خون دل خوردندو متاسفانه محوشون کردن حالا باید دسته نیاز به سمت کشورهائی دراز کنیم که......
خوشبختانه جناب بهشتیان بدین نکته نیز واقف بودن و هستن.

بهر حال این وقایع نشان از نداشتن یه برنامه و استراتژی مدون و بلند مدته.

نفت باید برنامه محور باشد و نه سلیقه محور و جناح محور.

وزیر اصلاحاتی که میفرمودند ایجاد ظرقیت پالایش توجیه اقتصادی ندارد حال جوابگو هستند؟

یا اکنون هم در حال تدریس اقتصاد نفت در مراکز اموزش عالی؟

بزرگواران وقت ان رسیده که برنامه رو سرلوحه کار در نفت بدونیم و لاغیر و چه کسی محق تر از مدیرانه مدبری همچون جناب بهشتیان؟

البته این بزرگوار زمانی که در پخش مدیر بودند از نزدیک با درایتشان همراه بودم.(تنها نقیصه ایشون زود جوش اوردنه که تصور میکنم که حالا دیگه این نقص رو در وجود خودشون برطرف کردند).
 80       3 
* پست الکترونیکی: ali2@yahoo.com       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 18:53
نظر: پترو ایران با مدیریت ایشان سالها زیان ده بوده سال 87 با ترفند هایی سود نشان دادند آنهم برای مقابله با خصوصی سازی که خودشان چوب لای چرخ
فروش آن گذاشته اند فقط وقتی میبینند که شرکت فروش رفته به دست پا می افتند و میگوییند که ارزان فروش رفته آیا مشتری دیگری که بالاتر بخرد سراغ دارید اصلا شما بعنوان مدیر دولتی در چند سال گذشته چه قدمی برای خصوصی سازی شرکت برداشتید جز مانع تراشی.هر ایرادی هست شما مسوول هستید حتی عدم خصوصی سازی موفق پترو ایران.
 12       192 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 20:27
پاسخ: دوست عزیز ، شما که اینقدر به سیستم شرکت اشراف دارید می توانید بفرمائید خریدار این شرکت چه کسی است ، اصلآ به کسی ربطی ندارد ایشان با این سن کمش از کجا 110 میلیارد تومان آورده است ؟ حتمآ جنابعالی با نام شرکت عظام آشنا هستید ، ای کاش منافع ملت را به منافع شخصی خود ترجیح می دادید ، چطور جنابعالی از ریز قضایا اطلاعی ندارید ، دارید و نمی خواهید بازگو نمائید و یا اینکه واقعآ نمی دانید که پشت سر این قصه چه چیزهای نهفته است ، مطمئن باش اگر ریاست محترم جمهور و وزیر انقلابی قبلی به داد این شرکت نمی رسیدند چه پولی از بیت المال نصیب این شرکت می شد ، مگر می شود با وجود سازمانهای مختلف حسابرسی ، دیوان محاسبات ، بازرسی بشود یک شرکت را به دروغ و ترفند سود ده نشان داد ، البته قبول دارم در زمانهای قدیم می شد اینکارها را کرد مثلآ اگر لابی پشت پرده وجود نداشت تا به حال بعد از چند سال پرونده های شرکت اورینتال اویل کیش و شرکت بامداد بدخشان مشخص می شد ، آیا ایشان با ترفند شرکت را سود ده نشان دادند و یا اینکه بعضی ها با اعمال نفوذ پرونده های یاد شده را پاک کردند ،در هر صورت انشاء الله که مشکل شما هم حل شود و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هم بیاید و به این پرونده های میلیاردی رسید گی نماید ، البته می دانم که مافیا اصلآ نمی گذارند نزدیک این پروندها کسی بشود .
 243       100 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 12 آبان 1388 - 18:30
پاسخ: سلام،
پتروایران در سال های زیان دهی تحت سرپرستی آقای ... (اسم نمی آورم) بود. الان حدود 3 سال است آقای بهشتیان به پتروایران رفته است و پیشرفت های خوبی هم داشته.

 41       2 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 11 آبان 1388 - 23:34
نظر: با سلام
حدود 19 سال در دستگاههای مختلف دولتی و در سمتهای مختلف مدیریتی مشغول به خدمت بوده ام. اینجانب سالها به عنوان نماینده وزیر یکی از وزارتخانه های نظارتی عضو محمع عمومی بسیاری از شرکتهای دولتی منجمله سازمان اتکا در زمان مدیریت جناب آقای میر کاظمی بودم به همین دلیل با بسیاری از وزرا و معاونان آنان از نزدیک آشنا و از ویژگی ها و توانمندیهای ایشان مطلع بودم.از زمانی که با این سید اولاد پیغمبر آشنا شده و توفیق خدمت با ایشان را پیدا کردم با صراحت به عنوان فردی از جامعه ایثارگران که هیچ وابستگی به هیچ جناهی ندارد و صرفا خود را مدیون نظام و پیرو ولایت فقیه می داند اذعان می نمایم که در تمام دوران خدمت خود هیچ مدیری صادق تر،امین تر،جدی تر،آینده نگر تر،روشن فکر تر ،وفادارتر ، دلسوز تر وخادم تر از ایشان به این نظام را ندیده ام.خداوند به ایشان عمر با عزت بدهد که همواره رویکردشان،عطوفتشان و یا خشم و عصبانیتشان نبوده است مگر در جهت کسب رضای حق و خدمت به این مرز و بوم.
 63       2 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 12 آبان 1388 - 04:22
پاسخ: واقعآ ، حق مطلب را بیان کردید .
 27       2 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 12 آبان 1388 - 01:10
نظر: بسمه تعالی
احترامآ ، با توجه به بحثهای پیش آمده در خصوص مواضع جناب آقای مهندس بهشتیان بهتر دیدم مختصری از سوابق ایشان را جهت استحضار بیندگان درج نمایم ، قضاوت با شما عزیزان بیننده


سیدعلی بهشتیان

سید علی بهشتیان در چهارم شهریور 1331 در بخش خلیل آباد کاشمر خراسان متولد شد. وی پس اتمام دوره متوسط در مشهد مقدس در سال 1350 وارد دانشگاه علم و صنعت تهران شد و در رشته مهندسی مکانیک ادامه تحصیل داد. همزمان در فعالیت های جنبش های دانشجویی برای براندازی رژیم سابق فعالیت داشت که همین امر منجر به دستگیری و زندان وی توسط ساواک شد.
بهشتیان پس پایان تحصیلات در سال 1354 و اخذ لیسانس مهندسی مکانیک وارد سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان شد ودر مرکز آموزشی شرق تهران به معلمی پرداخت.
وی همزمان با مسئولیت های فرهنگی به همراهی با بنیانگزاران روزنامه جمهوری اسلامی همچون مهندس میر حسین موسوی پرداخت و در سال 58 سرپرستی مراکز آموزش کودکان تیز هوش را بر عهده گرفت.
مهندس بهشتیان در شهریور 59 همزمان با جنگ تحمیلی به جبهه ایلام اعزام شد و فرماندهی بسیج عشایری آبدانان را بعهده گرفت.
در سال 60 در دفتر مرکزی جهاد سازندگی مشغول به کار شد و سرانجام از مهرماه 1360 در دولت شهید رجایی به سمت رئیس دفتر وزیر خارجه(اقای میرحسین موسوی ) منصوب شد.
علاوه بر اینها سمت هایی نظیر:عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی دفاع ،مسئول ستاد امدادهای فوری جبهه ، عضو کمیسیون اسرای عراقی، ستاد جنگ های شیمیای و میکربی ، معاونت اجرایی و مالی اداری نخست وزیری، دبیر هیئت عالی گزینش نخست وزیری و ریاست جمهوری را بعهده داشت .
بهشتیان در آذرماه سال 64 مسئولیت معاونت مالی اداری وزارت نفت و مدیر امور اداری و عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران بود. در سال 66 به عنوان مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی و قائم مقام وزیر نفت در سمت رئیس هیئت مدیره انتخاب گردید.
نامبرده از مهر 68 نیز با حکم دکتر حبیبی معاون اول رئیس جمهور به سمت قائم مقام نهاد ریاست جمهوری منصوب گردید. وی ضمن ایفای مسئولیت های محوله در سال 72 با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه امیر کبیر فارغ التحصیل گردید و همزمان در رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت توفیق یافت.
بهشتیان در سال 1370 به سمت مدیر عامل پخش فراورده های نفتی منصوب شد و در مرداد 73 مسئولیت پژوهشگاه صنعت نفت به وی واگذار گردید.
وی از سوم خرداد سال 77 مدیریت تولید نفت مناطق خشکی کشور را بعهده گرفت.
از 17 آذر همان سال در پی تغییرات ساختاری بعنوان مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب منصوب گردید که به مدت بیش از یکسال در این مسئولیت انجام وظیفه نمود.
بهشتیان علاوه بر مسئولیت های خود در صنعت نفت در سال 78 در شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی بعنوان عضو هیئت مدیره و مدتی بعنوان مدیر عامل مشغول فعالیت بوده است. مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمایی وشیمیایی تامین نیز که بالغ بر بیست شرکت پتروشیمیایی و شیمیایی را در بر می گیرد از دیگر مسئولیت های وی بود.
بهشتیان هم اکنون مدیر عامل شرکت پتروایران است.



 76       1 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 12 آبان 1388 - 04:20
پاسخ: عجب سوابق بالایی ، واقعآ ایشان از نفرات ارزشی و با سابقه این مملکت می باشند ، خداوند ایشان را برای این نظام حفظ نماید .
 51       2 
* پست الکترونیکی:       کشور: شنبه، 16 آبان 1388 - 07:10
پاسخ: ایشان سال 1350 وارد دانشگاه شده و سال 1354 هم فارغ التحصیل شده.اونوقت کی زندان رفته؟ خوب مردم را هالو فرض کرده اید.اگر کسی سابقه زندان داشت محال بود 4 ساله درسش تموم بشه . میگید نه از زندان رفته های واقعی بپرسید
 3       4 
* پست الکترونیکی: jhgf@yahoo.com       کشور: دوشنبه، 18 آبان 1388 - 05:33
پاسخ: خدمت عزیزمون عرض کنم ایشون یکی از تیزهوشان مملکت ماست، تا حالا شنیدید که میگن فلانی دوره 7 ساله دکترا رو تو 5 سال تموم کرده. علتش هوش بالاست.

 1       0 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 12 آبان 1388 - 02:48
نظر: بهترین داد گاه داد گاه روز قیامت است والسلام
 5       28 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 12 آبان 1388 - 04:14
پاسخ: باسلام
حق با این برادر عزیز می باشد ، متاسفانه هیچ مقامی دقیقآ به پرونده های اورینتا اویل کیش و خصوصآ شرکت بامداد بدخشان رسیدگی نکرد ، برای همین است که باید اینها را به دادگاه روز قیامت سپرد ، انشاءالله با پیگیریهای این سایت ارزشی حق و حقوق بیت المال به خزانه عودت داده شود .
والسلام

 83       2 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 12 آبان 1388 - 03:55
نظر: متأسفانه یک جماعتی ... در پتروایران دور و بر ایشان را گرفته اند و چنین مصاحبه هایی ترتیب می دهند و سانسور می کنند و برای سایت ها نیز می فرستند.
 7       97 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 12 آبان 1388 - 04:18
پاسخ: حق با ایشان است ، گویا به یکسری از پرونده های سابق این شرکت اشاره شده بود که متاسفانه می گویند سانسور شده است ، البته با پیگیریهای سایت نفت نیوز مسائل روشن تر خواهد شد .
 62       2 
* پست الکترونیکی: n155m@yahoo.com       کشور: سه شنبه، 12 آبان 1388 - 19:38
نظر: زمانی مدیریت مناطق نفتخیز در وضعیت بحرانی قرار داشت مسایل جنگ و بمباران تاسیسات نفتی روحیه کارکنان نفت را تحت الشعاع قرار داده بود.مدیریت آن زمان از نظر کارکنان ضعیف عمل می کرد.ولی با انتصاب جناب آقای دکتر بهشتی به سمت مدیریت مناطق نفتخیز جنوب تحولی اساسی در کل مدیریت ایجاد گردید و روحیه کارکنان نیز بهبود یافت.ایشان نشان دادند که تنها کار ملاک است و وجود باند و باند بازی را قبول ندارند .جهت اطلاع آن زمان من نیرویی با 9 سال سابقه کار بودم و نظر شخصی ام از آن زمان در مورد ایشان است.امیدوارم که ایشان در طی این سالیان نیز با همان انگیزه و سخت کوشی و بدون اینکه تغییری در نگرششان ایجاد گردیده باشد به خدمت ادامه بدهند.برای ایشان آرزوی پیشرفت از خدای بزرگ را خواهانم.
 8       4 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 12 آبان 1388 - 19:49
نظر: سلام، حرف حق را باید گفت و دفاع کرد مهم نیست به چه کسی رای داده باشیم . ما در نظامی زندگی می کنیم که به قول رهبر کبیر انقلاب اسلامی خمینی کبیر کشوری است با عنوان جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر . بنابراین صحبت های جناب آقای بهشتیان را سیاسی نکنید بلکه دعدغه یک مدیر دلسوز و مدبر است که برای اصلاح امور مملکتی انجام داده است . ایشان اصلاً باندی و جناحی عمل نکرده اند لااقل در عمر مدیریتی ایشان این موضوع ثابت شده است. خداوند به چنین انسان ارزشمند و مومن طول عمر با عزت و کرامت عنایت فرماید. زمان زمان کار و فعالیت است تا برای سربلندی کشورمان و نظام مقدس جمهوری اسلامیمیان فعالیت کنیم . خدا یار و پشتیبان انسانهای فرهیخته باشد.
 9       3 
* پست الکترونیکی:       کشور: پنجشنبه، 14 آبان 1388 - 00:58
نظر: سئوال از مدیر مسئول محترم نفت نیوز ،

سلام علیکم

احترمآ ، با این هم زحمتهای پرسنل شما و این هم استقبال هموطنان آیا مسئولین اهمیتی به این نظرات دارند ، آیا خبر دارید در وزارت محترم نفت کسی به این نظرات توجه دارد و یا خیر ؟ آیا تا به حالی شده است چکیده ای از این نظرات را برای مسئلین مملکت خصوصآ مدیران نفت ارسال نمائید ؟ واقعآ برای خیلی از دوستان جواب به این سئوالات مهم می باشد . نفت نیوز: نگران نباشید آنهایی که باید این نظرات را بخوانند می خوانند!
 4       3 
* پست الکترونیکی:       کشور: پنجشنبه، 14 آبان 1388 - 08:02
نظر: کاش در مورد فعالیت پترو ایران در طرحهای فروزان توضیح میدادید!!
 0       1 
* پست الکترونیکی:       کشور: پنجشنبه، 14 آبان 1388 - 18:03
پاسخ: این طرح در سال 80 به این شرکت واگذار گردید که متاسفانه بعد از کلیه اسراف و بی برنامگی و هدر دادن پول بیت المال در سال 85 طرح متوقف گردید و البته بازهم این طرح در 86 مجددآ با کمی جدیت در حال پیگیری است ، ولی افسوس که در دوران مدیریت قبلی تمامی این پولها از بین رفته و حال دیگر پولی برای ادامه طرح وجود ندارد هرچند که مسئولین در حال یافتن محل خرج کرد پول این طرح می باشند !
 5       4 
* پست الکترونیکی:       کشور: پنجشنبه، 21 آبان 1388 - 02:05
نظر: من نمیدانم چرا دوستان مسائل سیاسی را با خصوصیات اخلاقی جناب آقای بهشتیان و نیز مساله خصوصی سازی کنار هم قرار می دهند ؟ ؟؟؟؟نه جناح گیری سیاسی ایشان به خصوصی سازی ربط دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟و نه مسائل سیاسی کاری به طرح خصوصیات اخلاقی ایشان؟؟؟؟؟؟؟؟؟اصلاٌ مافیای نفتی چه ربطی به طرح سجایای اخلاقی ایشان دارد؟ به نظر شما چه چیز به چه چیز ربط دارد؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا در این شرایط که خصوصی سازی شرکت پترو ایران به حالت معلق درآمده این مسائل مطرح میشود؟نمی دانم چرا هروقت می خواهند مدیری را بالا ببرند یا زیر پایش را خالی کنند یک مصاحبه ای از او ترتیب می دهند و منتظر رفلکس جامعه می شوند و سر مردم را به نظر یه پردازی گرم می کنند!!!!مسائل کشور ما فراتر از این حرفهاست.برخی از سران کشور به نوعی حزب باد هستند که هر لحظه به جناحی تمایل نشان می دهند.حالا قضیه پترو ایران چیست و صاحب این شرکت خریدار آن خواهد بود و یا صاحبان فعلی شرکت؟ الله اعلم!
 0       1 
* پست الکترونیکی: gharibzadeh.g@nisoc.ir       کشور: شنبه، 23 آبان 1388 - 21:27
نظر: باسلام وادب
به نظرمن اگرانتصابات بطریق صحیح وکارشناسی وشایسته سالاری صورت بگیردتاثیرخوب وطولانی دررشدوشکوفایی یک سیستم خواهدداشت وگرنه انتصاباتی که به حساب رفیق بازی وسفارشات دوستانه این واون انجام بشه بجزعقب افتادگی سازمانهاوتخریب سیستم عایددیگری دربرنخواهدداشت .
 0       1 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 12 بهمن 1388 - 03:22
نظر: با سلام و تشکر فراوان از این سایت شجاع و مردمی
ای کاش میتوانستید سوابق درخشان آقای بهشتیان و وضعیت موسسات و شرکتها و . . قبل و بعد از ورود ایشان را به اطلاع همگان برسانید تا برای همه روشن شود که او چه مدیر لایقی است با تشکرمجدد
 0       0 

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
* قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
* لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
* نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.
کد امنیتی:
 
   آخرین مطالب سایت  
  هفتمین المپیاد ورزشی فرزندان پسر کارکنان وزارت نفت در محمود آباد برگزار می شود
  قرارداد نفتی 20 ساله یک پالایشگاه کره جنوبی با عربستان
  آغاز توسعه 4 میدان جدید گازی/ افزایش تولید گاز در غرب ایران
  قائم مقام طرح توسعه فازهای 17 و 18 منصوب شد
  صدور محصولات پتروشیمی ایران به 60 کشور جهان
  وعده بهره‌برداری از ۳ واحدNGL؛ پنجاه درصد ظرفیت خالی پتروشمی‌ها فعال‌می‌شود؟
  تقدیر اوجی از غواصان شرکت فلات قاره بخاطر تعمیر یک خط لوله گاز
  افزایش تولید گاز شرکت نفت مناطق مرکزی به 311 میلیون مترمکعب در روز
  هر متر مربع ساختمان در ایران سالیانه 600 کیلو وات انرژی مصرف می کند
  افتتاح مرکز سلامت کار پالایشگاه گاز فجر جم / انتصاب مدیر بیمارستان فوق تخصصی مرکزی نفت تهران
  امضای قرارداد سه طرح توسعه‌ای تا پایان امسال / تولید زودهنگام از میدان یادآوران تا چند روز دیگر
  آیین بهره برداری سه واحد جدید طرح توسعه پالایشگاه تهران با حضور وزیر نفت
  آخرین وضعیت ۶میدان هیدروکربوری/ تولید زودهنگام از میدان مشترک یادآوران آغاز شد
  آغاز جمع‌آوری امضا در مجلس برای قطع صادرات نفت به اروپا
  اختیارات قراردادی شرکت ملی نفت افزایش می یابد
  نحوه سرویس دهی صندوق های بازنشستگی نفت به خانواده بازنشستگان متوفی
  موافقتنامه ۲۰۰ میلیون دلاری تولید زودهنگام از میدان نفتی چنگوله
  377 پروژه پژوهشی در وزارت نفت در سال جاری به ارزش 394 میلیارد تومان
  گمرک اختصاصی صنعت نفت تشکیل می شود
  استاندارد برچسب انرژی ساختمانها تصویب شد
ادامه آخرین مطالب سایت
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  جستجوی پیشرفته ::  نسخه تلکس
استفاده از مطالب نفت نیوز با ذکر منبع بلامانع است.
info@naftnews.net
پشتیبانی توسط: گروه نرم افزاری فکا