تماس ها    نفت    گاز    پتروشیمی    پالایش و پخش    بهینه سازی مصرف    بهداشت ودرمان    تاریخ و سیاست    منابع انسانی    بازنشستگان    عمومی   شنبه، 22 بهمن 1390 - 09:18   
  صدور محصولات پتروشیمی ایران به 60 کشور جهان       
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 5388دوشنبه، 14 اردیبهشت 1388 - 18:27
حسن تاش کارشناس اقتصاد انرژی:
تغییرات ساختاری وزارت نفت در دوره زنگنه بدون مطالعه و شتابزده بود
مدیریت ها به شرکت تبدیل شدند و شرکت های بیشماری در صنعت نفت تأسیس شد و متأسفانه به دلیل آنکه این تغییرات شتابزده و بدون مطالعه بود، روابط میان بخش های مختلف را بسیار پیچیده و مدیریت صنعت نفت را دشوار کرد.......
  

نفت نیوز: غلامحسین حسن تاش کارشناس اقتصاد انرژی گفت: در دوران مهندس زنگنه برخی مدیران وزارت نفت قبل تصویب و اجرای قانون ممنوعیت  تاسیس شرکت های دولتی تصور کردند که اگر دیر اقدام کنند دیگر نمی توانند شرکت تاسیس کنند؛ لذا به همین دلیل در نفت یک شبه بیش از 200شرکت تاسیس شد که نام چهار نفر در هیات مدیره همه این شرکت ها به چشم می خورد ؛ به طوری که گاها نام یک نفر به عنوان مدیر در 20 شرکت مشاهده می شد! این ها شرکت هایی بودند که رزرو و به عنوان زاپاس نگه داشته می شدند تا پس از تصویب این قانون ، آنها بتوانند از این شرکت های صوری  استفاده کنند. تغییرات ساختاری وزارت نفت در دوره زنگنه بدون  مطالعه و شتابزده بود
به گزاش نفت نیوز، حسن تاش ضمن بیان این مطلب گفت : اولین دوره سامان گیری صنعت نفت دوره وزارت آقازاده دردولت مهندس موسوی بود  اما به دلیل مصادف شدن با جنگ در این دوران صنعت نفت کاملا منفعل بود و دوره دوم که هشت سال طول کشید ، دوره ریاست جمهوری رفسنجانی بود که عمدتا صرف بازسازی صنعت نفت شد ، در این دوره تحولات قابل توجهی در صنعت نفت رخ نداد جز اینکه در شرکت ملی نفت ایران بخش پایین دستی ازبخش بالادستی تفکیک شد.


وی توضیح داد: با تاسیس شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در واقع تفکیکی میان بخش های بالادستی و پایین دستی صورت گرفت؛ پیش از این بخش پایین دستی نیز یکی از مدیریت های شرکت ملی نفت بود؛ برای نمونه پالایش یکی از مدیریتهای شرکت نفت بود.

مدیر مسئول نشریه اقتصاد انرژی گفت : به نوعی آغاز تغییرات ساختاری صنعت نفت پس از انقلاب به دوره وزارت مهندس زنگنه در دولت آقای خاتمی بازمی گردد.
این کارشناس انرژی گفت :  دوره آقای زنگنه اساسا با تغییرات گسترده شروع شد وایشان به محض ورود، شورایی را برای بازنگری ساختار صنعت نفت تشکیل دادند.

حسن تاش تغییرات ساختاری دوره زنگنه را بدون  مطالعات و شتابزده دانست و گفت: مدیریت ها به شرکت تبدیل شدند و شرکت های بیشماری در صنعت نفت تأسیس شد و متأسفانه به دلیل آنکه این تغییرات شتابزده و بدون مطالعه بود، روابط میان بخش های مختلف را بسیار پیچیده و مدیریت صنعت نفت را دشوار کرد.
 

وی ادامه داد: به نظر من صنعت نفت هنوز به شدت گرفتار این تغییرات ساختاری شتابزده است؛ هر گاه قرار باشد اصلاحاتی در صنعت نفت ایجاد شود، چاره ای جز یک بازنگری جدی در شکل این تغییرات نیست.

حسن تاش گفت: اطلاعات کلی حاکی از آن است که در طول سال های گذشته نه افزایش بهره وری در پالایشگاه ها داشته ایم و نه افزایش بازیافت در  بخش پایین دستی ، اما هزینه های ما بشدت بالا رفته است. به طوری که اگر مقایسه کنیم، می بینیم در مقایسه با زمانی که هریک از شرکت های تأسیس شده واحدی از یک مدیریت بودند، هزینه ها چه در بخش بالادستی و چه در بخش پایین دستی به شدت بالا رفته است بدون این که تحول قابل توجهی در کیفیت خدمات رخ داده باشد که کاهش بهره‌وری را در بر دارد.

وی در خصوص پدیده شرکت سازی  گفت: درحالی که ما هر یک از مناطق نفتی را در شرکت های متعدد بردیم و به اصطلاح سرنوشت مخزن را به آن ها واگذار کردیم؛ جایگاه شرکت "متن" در صنعت نفت مشخص نیست. هدف از تأسیس این شرکت آن بود که توسعه مخزن را که قرار بود در قالب قرارداد با شرکت های خارجی پیش ببرند، از دل بهره برداری بیرون آورده و به جای دیگری ببرند و کسانی را بر سر کار بگذارند که بدون توجه به بهره برداری و مناطق نفت خیز و سایر منتقدان، قراردادها را جلو ببرد.

وی ادامه داد: اتفاقا یکی از مسائلی که موجب طولانی شدن قراردادها و ناموفق بودن آن ها شده بود، همین موضع بود که کار را از دست کسانی که عهده دار بهره برداری بودند، خارج کرده و به دیگری دادند. مثلا یکی از مشکلاتی که در شرکت "متن" وجود دارد این است که این شرکت پروژه را تمام می کند، اما بهره بردار حاضر نیست پروژه را تحویل بگیرد چرا که می گوید از اول در جریان کار نبودم.
 
این کارشناس اقتصادی گفت: در دوره ای که آقای خاتمی به درستی به دنبال تشنج زدایی در سطح بین المللی بودند ، مدیران نفت تبلور این تشنج زدایی را در عقد قراردادهای نفتی منعکس کردند و مسئله فنی - اقتصادی را سیاسی کردند که هرکسی که مخالفتی با قرارداد بستن می کرد ، متهم به ایجاد تشنج می شد. زمانی که شما به مسائلی که بعد فنی دارد، آثار و تبعات سیاسی بار می کنید، کسانی که حرف فنی دارند، مجبور به سکوت می شوند.

حسن تاش گفت: پیش از آنکه حوزه های نفتی خود را مورد مطالعه قرار بدهیم و مسائل، مشکلات و محدودیت های خودمان را بشناسیم و ببینیم که آیا به شرکت های  خارجی نیازی هست یا نه، فقط با آنها قرارداد بسته ایم و همه چیز را به آنها سپرده ایم.

وی  از بروز پدیده "عدد سازی"  در صنعت نفت خبر داد و گفت: ما با پدیده عجیبی در ارائه آمار ذخایر نفت مواجه هستیم، در حالی که ترازنامه انرژی سال 74 میزان ذخایر نفت را 50 میلیارد بشکه اعلام می کرد، یکباره این عدد در سال های گذشته بیش از 130 میلیارد بشکه اعلام  شد. در حالی که  ذخیره ما هرگز در این اندازه نیست.

این کارشناس انرژی  گفت: البته گفته می شود میادینی هم که ادعا شده در سال های اخیر (دوره زنگنه) کشف شده قبلاً کشف شده ، تنها اسامی آن ها تغییر کرده است مانند "نیر کبیر" که به "آزادگان" تغییر نام پیدا کرد!

حسن
تاش  در خصوص حفظ سقف تولید نفت کشور ، گفت: متاسفانه به دلیل اطلاعات کم نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بسیاری از مسوولان کشور، به این مسئله توجه ندارند که اگر ما بخواهیم همین 4میلیون بشکه تولید نفت را حفظ کنیم، باید سالانه میلیاردها دلار سرمایه گذاری کنیم.

وی  افزود: تولید نفت بصورت سالانه در حال افت است و حفظ سطح تولید احتیاج به سرمایه گذاری جدید و سالانه دارد.

 
وی در  خصوص عملکرد نفت در دولت نهم ، گفت: در این دوره عملکرد نفت تحت تاثیر چند عامل قرار دارد. نخست عدم توقف و تجدید نظر اساسی بر روی ساختار و برنامه ها ی دوره قبلی که  تحول ساختاری شتابزده ای در آن رخ داده بود و دیگر اینکه عوامل بستن قرارداد با شرکت های خارجی بدون مطالعه و بررسی به دلیل تنش هایی که دولت در روابط بین الملل با آن درگیر بود و سومین عامل مسئله تشدید تحریم ها بوده که براثر آن، هم تامین مالی و مشکلات پروژه های نفتی حادتر شده است و نیز خرج شدن پول از منابع داخلی نفت صرف کارهای غیر مرتبط یعنی آن پول هم به جای اینکه صرف توسعه پروژه های نفتی بشود، صرف سفرهای استانی و دور زدن قوانین و مقررات شد.


این کارشناس در بخش دیگری از سخنانش از بی تجربگی درمدیریت انتقاد کرد و گفت : مدیریت پروژه به دانش مدیریتی خاصی نیاز دارد که  ما گاهی اوقات در پروژه های بزرگ مثل فازهای مختلف پارس جنوبی در این بخش مشکل داشته ایم مثلا از عهده امور مهندسی، خرید و ساخت و..  می توانیم برآییم، اما مدیریت و هماهنگی همه این امور که به دانش مدیریت بالایی نیاز دارد به خوبی انجام نمی شود.

حسن تاش  گفت : در قراردادهای نفتی امروز قرارداد بستن با شرکت های خارجی هدف شده است نه وسیله ای برای توسعه نفت کشور، یعنی مسئله اصلی کشور ما نوع قرارداد نیست، بلکه مشکل اینجاست که قراداد با شرکت های نفتی در شرایطی منعقد می شود که هنوز وزارت نفت حتی خود مخزن را مطالعه نکرده و طرح توسعه آن را تدوین نکرده است.

وی در خصوص این نوع قرارداد ها با شرکت های خارجی گفت: متاسفانه امروز کار کردن با خارجی‌ها به هر دلیلی هدف تلقی شده و با هرکسی هم که مخالف این قضیه و اقدامات شتابزده مدیریت باشد به بدترین شکل برخورد می شود.
 

مدیر مسئول نشریه اقتصاد انرژی،  این تصور را که سرمایه گذاری در بخش بالادستی نفت،  حتما باید سرمایه گذار ارزی باشد، غلط دانست و گفت: اینکه گفته می شود  اصلا مهندسان داخلی نمی تواند این کارها را انجام دهند دیگر پذیرفته نیست و به اذعان همه ، بهترین حفارهای دنیا پس از آمریکا در ایران یافت می شوند.

حسن تاش  افزود: شاهد این مدعا این است که در نهایت همه قرار دادهای ما با خارجی ها این است که خارجی ها در تقسیم کار یا کار را به ایرانی ها واگذار کرده و یا نیروهای بی تجربه و بی تخصص خود را برای کارآموزی به ایران می فرستند.
 
این کارشناس امور نفت و انرژی با این حال تاکید کرد که استثنائا زمانی مثل احداث فازهای پارس جنوبی که حجم سرمایه گذاری بسیار بالاست، و زمان راه اندازی پروژه برای شما بسیار مهم است وفضای رقابتی وجود دارد ، انعقاد قرار داد  با خارجی ها کاملا معقول وطبیعی است  اما خیلی جاها دلیلی ندارد که ما هزینه بیشتر به خارجی ها بپردازیم.

وی گفت : مثلا  خیلی از مخازن خشکی ما نیازی به شرکت های سازنده خارجی ندارند، برای اینکه نه پیچیدگی خاصی وجود دارد و نه حجم سرمایه گذاری خیلی بالاست و ضروری است.
انتهای پیام
   
  

اضافه نمودن به:  

نظرات کاربران: 33 نظر (فعال: 26 ، در صف انتشار: 0، غیرقابل انتشار: 7)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 14 اردیبهشت 1388 - 20:11
نظر: با سلام
تجربه 6 ساله اینجانب در بخش مدیریت پروژه های شرکت نفت نشان داده است که شرکت های بهره بردار به هیچ وجه نباید در توسعه میادین که نیاز به تامین مالی و سایر گرفتاریهای داخلی و بین المللی دارد بپردازند. نگهداشت توان تولید مهمترین هدفی است که به عهده شرکت های بهره بردار نظیر مناطق نفت خیز ، فلات قاره و ........ گمارده شده است که وظیفه ای سنگین و در چارچوب ساختار سازمانی آنها است. لذا یا باید در چارت سازمانی آنها مدیریت توسعه را نیز قرار دهیم که تجربه گذشته تصویر درخشانی از این تجربه نشان نمی دهد. نظیر آن را می توان در طرح توسعه میادین بهرگانسر، رشادت ، رسالت، جمع آوری گازهای همراه خارگ و بهرگان و سیری اشاره کرد که برخی از آنها هنوز پس از 14 سال هنوز تکمیل نشده اند(بهرگانسر) و سایر پروژه ها به دلیل عدم تامین مالی و سایر مشکلات مدیریت پروژه ای بخش قابل توجهی از عملیات اجرایی آنها مانده است.
مثالی که ایشان از شرکت "متن " زده اند را در برخی موارد مدیریت پروژه قبول دارم، ولی باید دانست گه دز پروژه های بزرگ ملی شرکت های توسعه دهنده نظیر متن، پتروپارس و ..... باید وجود داشته باشند که با تمرکز کامل بر روی پروژه، انجام آن را با سرعت بیشتر پی گیری نموده و به اتمام برسانند. مشکلاتی که در تحویل گیری پروژه ها پیش می آید نه به دلیل مشکلات ساختاری، بلکه به دلیل برخی نا هماهنگی ها و در برخی موارد نیز لجاجت ها و ضعف های مدیریتی شرکت های درگیر در پروژه ناشی از دولتی بودن آنها است. لذا به نظر می رسد با روند خصوصی سازی شرکتهای توسعه ای نظیر پتروپارس، پتروایران و متن بتوان با هماهنگی و دقت بیشتر پروژه ها را راهبری کرد. به نظر می رسد در ضرورت ایجاد شرکت های توسعه ای زیاد هم شتاب زده عمل نشده، بلکه به دلیل دولتی بودن و ضعف های مدیریتی و ساختاری آنها، مشکلات اخیر به وجود آمده است. در خصوص شرکت های بهره بردار نیز به نظر می رسد توزیع میزان تولید نفت و گاز و توزیع قدرت شرکته ای بهره بردار از دیدگاه سیاسی و مدیریتی مطرح بوده است.
به طور کلی وجود برخی ضعف ها در تفکیک شرکتهای اصلی و ایجاد شرکتهای جدید حتما وجود دارد که باید آنها را بر طرف نمود. ولی اصل موضوع درست بوده است.
 15       10 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 15 اردیبهشت 1388 - 19:21
پاسخ: با نظام شکنی وساختارشکنی که آقای زنگنه ایجاد نمود بعضی ها درسمت مدیریت ادعای خدایی کردند و آقای زنگنه هم ازایشان حمایت نمود حساب هایی که دراین گیر ودار بهم ریخت وآبی که گل آلود شد بر ای خیلی ها امکان ماهیگیری ایجاد کرد بله بهبود سیستم خوب است اما نه به روش منفعت جویانه که آقای زنگنه انجام داد بنام اصلاحات سیستم های مفیدشرکت را خراب کردهمه می دانیم برای بهبود سیستم باید روش های مناسب ومفید را انتخاب کنیم نه روشهایی که اکنون هیچ کس امکان بازسازی خراب کاریهایش را ندارد نتیجه آن روند افزایشی پرونده های ....بوده است
 16       4 
* پست الکترونیکی: Fatahi.m@nisoc.ir       کشور: دوشنبه، 14 اردیبهشت 1388 - 22:38
نظر: ساختار ناهماهنگ وتعریف روابط کاری نا معقول سازمان را به سمت خود اجرایی به سبک ملوک طوایفی هدایت نموده است.فعالیتهای سخت(مطالعاتی وسیاست گذاری های کلان ) فراموش شده اند وفعالیتهای آسان (اجرایی و عملیاتی )را هر دو سازمان تمایل شدید به انجام آن دارند. ایکاش سازمان مورد بازنگری قرار می گرفت وفعالیتها منصفانه تعریف می شد.
 15       2 
* پست الکترونیکی: s_ahmadpanah2002@yahoo.co.uk       کشور: سه شنبه، 15 اردیبهشت 1388 - 01:02
نظر: باسلام

ضمن تشکر از ایجاد فرصت برای اریه نظرات مختلف بعضی نکات که به نظر اینجانب رسید به شرح زیر به عرض می رساند:

نحوه و لحن نوشته ی ایشان در پاراگراف اول را نمی پسندم و آن را مغایر نظر منصفانه کارشناسی که مستلزم مقدمه چینی و ارایه مشکل و سپس نتیجه گیری یا ارایه راه حل متناسب می باشد می دانم و به نظر می رسد فقط با هدف جبهه گیری و ایراد تنظیم شده است.

در مود شرکت متن به نظر می رسد متاسفانه همیشه نظرهای افراطی ما را از تصمیم منطقی و متناسب دور می نماید چرا که تجربه و دانش فنی دیکته می کند که بهره بردار حتما باید درپروژه ها به ویژه پروژه های نفتی که پیچیدگی های خاص خود را دارند حضور داشته باشد خصوصا آنکه بعضا کارفرما فاقد تجربه و دانش و نیروی متخصص کافی برای عقد قرارداد و یا نظارت بر اجرای پروژه می باشد از طرفی محدودیتهای متعدد و عدم امکان تخصیص نیرو و هزینه برای اقدام مستقیم شرکتهای بهره بردار و احتمال دوری از وظایف اصلی نیز واقعیتی است انکار ناپذیر. بنابراین راه حل بینابینی و کارشناسی شده می تواند مشکل را مرتفع سازد.

در مورد جذب سرمایه گذاری خارجی و عقد قرارداد با انها نیز بازهم شاهد نظر افراطی و شاید غیر منصفانه هستیم و تعمیم چند مورد تجربه غلط که آنهم شاید ناشی از تقسیم کار نادرست و عدم مدیریت صحیح باشد، به کلیه موارد و نتیجه گیری نهایی هستیم که چه بسا ما را در یافتن راه حل به خطا برد. در همین راستا سرمایه گذاری خارجی و امکان ریالی نمودن پروژه ها را فقط از دید استفاده از خدمات کارشناسان خارجی عنوان نموده اند حال انکه قسمت عمده پروژه را تامین کالا و طراحی و ... تشکیل می دهد و بعضا سهم نیروهای کارشناس خارجی بسیار اندک است و از طرفی متخصصان داخلی مورد نظر ایشان به دلیل نیاز بین المللی به خدماتشان حق الزحمه خود را همانند همکاران خارجی خود به ارز مطالبه می نمایند.

شایان ذکر است در نوشته ایشان نکات مهم و قابل دفاعی نیز عنوان گردیده است.
 7       4 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 15 اردیبهشت 1388 - 19:30
پاسخ: همیشه سیستم باید طوری طراحی گردد که امکان مدیریت صحیح را فراهم آورد وگرنه ایجاد مقدمات برای مدیریت ناصحیح بنظر شما عیب نیست آیا مدیریت برپایه ارزش نیروی انسانی وآموزش ایشان نیست آقای زنگنه به عهد مدیریت ماکیاولی برگشت ونیروی انسانی را بی ارزش نمود وضمن همراهی با معترضین شرکت نفت مزایای کارکنان نفت را ازبین ببرد وموفق شد بعضی طوایف را ثروتمند وسرمایه دارکند
 9       2 
* پست الکترونیکی: s_ahmadpanah2002@yahoo.co.uk       کشور: سه شنبه، 15 اردیبهشت 1388 - 21:58
پاسخ: دوست گرامی
چنانچه متن جوابیه را با اندکی دقت ملاحظه فرمایید متوجه خواهید شد که نگارنده به هیچ وجه قصد جانبداری یا تخطئه کسی را ندارد و در بند اول به ضرورت نقد منصفانه اشاره نموده است و نه تقبیح یا تحسین مدیریت با دادن شعار. به عبارتی استناد به تاسیس شرکتهایی به دلیل مجوز قانون بودجه به عنوان گناه کبیره بدون تشریح مقدمات و نتایج حاصله غیر منصفانه عنوان گردیده است. مضافا اینکه قبل و بعد از مدیریت اقای زنگنه نیز این شرکتها تاسیس می شد و یا از همان شرکتهای تاسیس شده برای اهداف مختلف از جمله اجرای برنامه های خصوصی سازی و سیاستهای کلی اصل 44 و ... استفاده شده است و می شود.
ضمنا بفرمایید ایا قبل و یا بعد از اقای زنگنه این مدیریت صحیح! اعمال شده است؟ واقعیت و نقد منصفانه این است که به دور از تعصب نقاط ضعف و قوت را می بایستی عنوان نمود تا از شعار و افراط و تفریط و افتادن در ورطه جدید پیشگیری نماییم.

 5       5 
* پست الکترونیکی: a_mahmod777@yahoo.com       کشور: سه شنبه، 15 اردیبهشت 1388 - 02:01
نظر: با سلام من با نظر اقای تاش کاملا موافقم. اقای زنگنه با کاری که کردند ساختار شرکت نفت را دگرگون وراه رابرای برخی پیمانکاران باز گذاشت.
 24       12 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 15 اردیبهشت 1388 - 03:26
نظر: موضعگیریهای آشکار و مغرضانه سایت نفت نیوز علیه مهندس زنگنه از چشم بازدیدکنندگان ور نمی ماند و بدون تردید از اعتبار سایت خواهد کاست. قویا به عنوان یکی از کارشناسان نفت خواهش می کنم از این لابی گری ها و باندبازیها فاصله گرفته و تقوای حرفه ای را رعایت کنید.
 23       26 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 15 اردیبهشت 1388 - 19:32
پاسخ: هرکسی نظر خود را می نویسد اگر معترضین زنگنه زیاد هست نباید ناراحت شوید شما هم ازکارهای خوبش اگر سراغ دارید بنویسید بالاخره ما که شاهد هستیم
 11       2 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 15 اردیبهشت 1388 - 19:45
پاسخ: اینجا بر فرض محال نفت نیوز مقصر است دروزارت نیرو که نفت نیوز نیست چرا همه کارکنان دل خونی اززنگنه وملاکی دارند این حقیقت است که شما رارنجانده است بهتر است از عملکرد خود ناراحت باشید وگرنه کسی مقصر نیست
 15       5 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 15 اردیبهشت 1388 - 16:43
نظر: سخنان اقای مهندس زنگنه هم , گاهی شتابزده بود مانند فرمان حمله ژنرالها

به استوارها , که نشانگر تفکر غیر صنعت نفتی ایشان بود0
 22       7 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 15 اردیبهشت 1388 - 18:25
نظر: شتاب زدگی در تغیر ساختار صنعت نفت و عدم تعقیب اهداف عمومی و رعایت مصلحت کشور در دوره وزارت آقای زنگنه کاملا مشخص است و مهم ترین دلیل آن نیز وضعیت اسف انگیز کا هش بهر وری افزایش سر سام آور وبدون دلیل هزینه ها و اسراف وحیف ومیل اموال عمومی است...
 14       4 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 15 اردیبهشت 1388 - 19:29
نظر: من کاملا ً بانظر اقای حسن تاش موافق نمی باشم زیرا تاسیس هر تعداد شرکت با بودجه مجزا وساختار سازمانی کاملا مجزاً بانقش نظارتی شرکت مادر در هر جایی که باشد خوب جواب می دهد اما مشکلی که امروزه در کلیه شرکتها وجود دارد این است که شرکت مادر نقش تقسیم کننده بودجه ،نقش اداره کننده ،نقش تصمیم گیرنده وحتی نقش تعیین کننده کارکنان واحدها می باشدووتنها نقشی راکه شرکت مادر بایستی داشته باشد اما عملا ً ندارد نقش نظارتی وکنترلی می باشد
 8       3 
* پست الکترونیکی: omidwar20@yahoo.com       کشور: سه شنبه، 15 اردیبهشت 1388 - 21:51
نظر: آقای حسن تاش نه کارشناس نفت هستند ونه مسئول کار بزرگ. بنظر میرسد انشائی را خوانده اند که دیگران برایش نوشته اند. توسعه مخازن بعد از مطالعه را کسی منکر نیست یک مثال بزنید که مخزنی برای توسعه رفته ولی قبل از آن مطالعه نشده است. آنهائی که برای آقای حسن تاش انشاء نوشته اند طی 4 سال اخیر خودشان چند تا مطالعه کرده اند. گناه متن این است که در همین 8 سال گذشته کارهائی را جلو برده که بعضی ها در 20 سال هم انجام نداده اند. خیلی ها که کاملا" دولتی عمل میکنند و بازدهی آنها طبق گزارشهای رسمی مشخص و کم است به زنگنه ایراد میگیرند که شتاب زده عمل کرده . خیر زنگنه خیلی هم خوب و حساب شده عمل کرد منتهی به ضرر بعضی ها بود و عده ای دیگر توان و سرعت عمل زنگنه را نداشتند و منتقد ایشان شده اند
 5       19 
* پست الکترونیکی:       کشور: چهارشنبه، 16 اردیبهشت 1388 - 00:57
پاسخ: -دوست عزیز مثال روشن توسعه مخزن قبل از بررسی آن طرح 8افزایش تولید میدان می باشد که ابتدا تجهیزات مورد نیاز برای حفاری آن با رقم مایون ها دلر خریداری گردید و پس از 2 سال تازه متوجه شدند که ابتدا باید مطالعاه ای صورت گیرد و امکان افزایش تولید باثبات برسد بعد چاه حفاری شود.
2- لطفا طرح های بثمر نشسته متن را که 20 سال معطل متن بوده اند نام ببرید تا بنده طرح های بثمر ننشسته آنها را برای شما بشمرم.
3- طبیعتا هر فردی در عملکرد خود دارای ضعف ها و قوت هایی است آیا نقاط قوت یک فرد می تواند توجیه گر ضعف هایش باشد؟ لطفا کلی گویی نفرمایید و مصداقی اعلام نمایید.

 3       5 
* پست الکترونیکی:       کشور: چهارشنبه، 16 اردیبهشت 1388 - 08:06
پاسخ: برادر عزیز حسن تاش چنان که من اطلاع دارم . سالهاست که در دانشگاه تهران اقتصاد انرژی درس میدهد . ده سال است ماهنامه اقتصاد انرژی را منتشر می کند و سالها نیز رئیس موسسه مطالعات انرژی بوده است و در سرمقاله های اقتصاد انرژی راجع اغلب مسائل نفت و انرژی اظهار نظر های قابل تامل دارد . اگر نمی شناسید ، غیر منصفانه اظهار نظر نکنید.
 15       3 
* پست الکترونیکی:       کشور: شنبه، 19 اردیبهشت 1388 - 23:03
پاسخ: آقای محترم شما که اطلاع نداری بهتر است اظهار نظر شتابزده و طوطی وار نکنی. جناب آقای حسن تاش سالهاست که در دانشگاه تهران اقتصاد انرژی درس میدهد . و تا کنون دهها شاگرد از جمله خود بنده را در این صنعت آموزش داده است پس بهتر است قبل از اظهار نظر کمی بررسی کنی تا غیر منصفانه اظهار نظر نکنی.
 8       1 
* پست الکترونیکی:       کشور: سه شنبه، 15 اردیبهشت 1388 - 22:15
نظر: برادران عزیز ، آقای زنگنه با عملکرد ضعیف و تحقیر کردن کارکنان صنعت نفت - که با سعی و تلاش خود همیشه و در همه حال پشتیبان نظام و مردم بوده و هستند- ضربه بزرگی به صنعت نفت و ایران وارد کرد و با بی انگیزه کردن قسمت اعظمی از کارکنان باعث خروج بخش عظیمی از نیروهای متخصص و ماهر ولو بدون مدرک دانشگاهی از صنعت نفت شد و مدرک سالاری را جایگزین شایسته سالاری نمود که متاسفانه نتایج آن به عینه در چندین ساله اخیر در تاسیسات نفتی به چشم می خورد ، بطور مثال آتش سوزی در صنایع نفتی در سال های اخیر بعلت اهمیت ندادن به نیروهای با تجربه و بکارگیری نیروها بر اساس مدرک و یا پارتی بازی بوده است .


 22       7 
* پست الکترونیکی: mohamad_irani2@yahoo.com       کشور: چهارشنبه، 16 اردیبهشت 1388 - 08:01
نظر: اگر اشتباه کنم این مطالب بخشی از مصاحبه مفصل آقای حسن تاش است که در چند شماره در روزنامه جهان اقتصاد چاپ شده بود . چون من متن آن مصاحبه را بطور کامل خوانده ام . اگر همه آنرا می گذاشتید خیلی بهتر بود و نکاتی مهمتر از مواردی که ذکر کردید داشت و من با نظرات ایشان کاملا موافقم.
 12       2 
* پست الکترونیکی:       کشور: چهارشنبه، 16 اردیبهشت 1388 - 19:58
نظر: من با نظرات آقای حسن تاش موافقم. بهترین دلیل آشفتگی سازمانی صنعت نفت این است که خود آقای زنگنه هم در کار اداره صنعت نفت گیر کرد و رفت شرکت آمریکائی بین را آورد که مشکلات را بررسی کند و نا بسامانی ها و مشکلات بوجود آمده در گزارش شرکت مذکور منعکس است و همکنون هم فاز دوم آن مطالعه در جریان است که چگونه ساختار صنعت نفت را اصلاح کنند
 11       5 
* پست الکترونیکی:       کشور: شنبه، 19 اردیبهشت 1388 - 16:55
نظر: یکی از اقدامات اساسی زنگنه این بود که حقوق استخدامی های در دوره وزارتش را پایین نگه داشت حتی پایین تر از وزارت آموزش پرورش و در مقابل حقوق دیگران را افزایش داد به این وسیله به مجلس و نمایندگان ثابت نمود میانگین حقوق شرکت نفت پایین می باشد
 11       2 
* پست الکترونیکی:       کشور: شنبه، 19 اردیبهشت 1388 - 17:58
نظر: همین شتاب زده گی ها موجب نابسامانی اوضاع کشور می شود
آقای زنگنه باید بدانند که برای مملکت و مردم باید کار مفید انجام دهند نه اینکه با این عجله های بی اساس شرکت نفت را دچار اختلال نمایند و اعتماد مردم را نسبت به کار مفید سلب کنند.
 12       2 
* پست الکترونیکی:       کشور: یکشنبه، 20 اردیبهشت 1388 - 19:12
نظر: این بحثها چه فایدهای دارد. مگر تا به حال از مدیران به خاطر کارهای اشتباه آنها سوالی شده است و اگر تمام صنعت نفت هم نابود شود فرقی به حال انها نکرده و تازه مدیر نمونه میشن!
 4       0 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 21 اردیبهشت 1388 - 15:43
نظر: بزرگترین ضربه ای که بر پیکره صنعت نفت وارد شد همانا تبدیل وضعیت کارگران به کارمندان صنعت نفت بود ، با این طرح که متأسفانه اکثریت کارگران در دام آن گرفتار شدند راه برای خارج ساختن این قشر زحمتکش و فعال از گردونه فعالیت تحت عنوان کد 23 هموار شد . بعد از آن نیز با طرح ژنرال های صنعت نفت دومین رده فعال که تکنسین ها بودند نیز بی انگیزه شده و بکناری گزارده شدند .این اقدامات موجب شد تا پیمانکاران ریز و درشت به صنعت نفت وارد شده و با استثمار کارگران حسابهای بانکی خود را پر کنند که حاصل آن نیز برای صنعت کار بدون کیفیت است .در نهایت نیز به بهانه نا کارآمدی بخش دولتی صنعت را به بخش خصوصی واگذار کرده تا بار دیگر جیبهای پر پول را پر پول تر کنند.
 0       0 
* پست الکترونیکی:       کشور: دوشنبه، 21 اردیبهشت 1388 - 22:19
نظر: مجهزترین ومنظم ترین وگسترده ترین شرکت تعاونی اداری( صنعت نفت ) بدست ایشان ازپایه واساس ازبین رفت که یکی ازمبانی اصل 44 قانون اساسی میباشد.
 1       0 
* پست الکترونیکی:       کشور: شنبه، 26 اردیبهشت 1388 - 09:10
نظر: اگر به مدد همان سیاستهای غلط نبود الان باید نیمی از ایرانیان از گرسنگی می مردند
 0       0 

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
* قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
* لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
* نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.
کد امنیتی:
 
   آخرین مطالب سایت  
  صدور محصولات پتروشیمی ایران به 60 کشور جهان
  وعده بهره‌برداری از ۳ واحدNGL؛ پنجاه درصد ظرفیت خالی پتروشمی‌ها فعال‌می‌شود؟
  تقدیر اوجی از غواصان شرکت فلات قاره بخاطر تعمیر یک خط لوله گاز
  افزایش تولید گاز شرکت نفت مناطق مرکزی به 311 میلیون مترمکعب در روز
  هر متر مربع ساختمان در ایران سالیانه 600 کیلو وات انرژی مصرف می کند
  افتتاح مرکز سلامت کار پالایشگاه گاز فجر جم / انتصاب مدیر بیمارستان فوق تخصصی مرکزی نفت تهران
  امضای قرارداد سه طرح توسعه‌ای تا پایان امسال / تولید زودهنگام از میدان یادآوران تا چند روز دیگر
  آیین بهره برداری سه واحد جدید طرح توسعه پالایشگاه تهران با حضور وزیر نفت
  آخرین وضعیت ۶میدان هیدروکربوری/ تولید زودهنگام از میدان مشترک یادآوران آغاز شد
  آغاز جمع‌آوری امضا در مجلس برای قطع صادرات نفت به اروپا
  اختیارات قراردادی شرکت ملی نفت افزایش می یابد
  نحوه سرویس دهی صندوق های بازنشستگی نفت به خانواده بازنشستگان متوفی
  موافقتنامه ۲۰۰ میلیون دلاری تولید زودهنگام از میدان نفتی چنگوله
  377 پروژه پژوهشی در وزارت نفت در سال جاری به ارزش 394 میلیارد تومان
  گمرک اختصاصی صنعت نفت تشکیل می شود
  استاندارد برچسب انرژی ساختمانها تصویب شد
  میرکاظمی در لیست نامزدهای جبهه متحد اصولگرایان برای تهران
  عکس/ بازدید وزیر نفت از دیسپچینگ شرکت ملی گاز همزمان با کاهش بی سابقه دمای هوا در 27 استان کشور
  خرید دانش فنی طرح های پالایشگاهی از اروپا متوقف شد
  آمادگی منابع انسانی شرکت ملی نفت یرای رسیدگی به اعتراضات آزمون استخدامی نفت
ادامه آخرین مطالب سایت
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  جستجوی پیشرفته ::  نسخه تلکس
استفاده از مطالب نفت نیوز با ذکر منبع بلامانع است.
info@naftnews.net
پشتیبانی توسط: گروه نرم افزاری فکا